Soproni Téma

Ingyenes közösségi hetilap  

Irodalomórák kávéházban

| Madarász Réka | Soproni fiatalok

Az Eötvös-iskolában ismét rendhagyó kezdeményezésbe fogott egy irodalomtanár: a nyugatosok témakörét kávéházi hangulatban járják körül a diákokkal. Az ötlet nagy sikert aratott, az oldott hangulat az ismeretátadást is megkönnyítette.

Az Eötvös József Evangélikus Gimnázium, Egészségügyi és Művészeti Szakgimnázium 11.c osztályosai az egyik belvárosi kávézó falai között ismerkedhettek meg Adyval és kortársaival. A diákok a támogató közegben meg tudtak nyílni, verset szavaltak és énekeltek. 

– Az egyetemen találkoztam először az élménypedagógia módszerével, ahol több professzorom is előszeretettel alkalmazta – tudtuk meg Varga Gábor magyar–történelem–média szakos tanártól. – Hiszek benne, hogy az iskola falain kívül, élmény, érzés átadásával a diákok jobban el tudják sajátítani a tananyagot. A tizenegyedikesekkel jelenleg a nyugatosokat tanuljuk, akiknek a munkássága nehezen képzelhető el kávéházi kultúra nélkül.

A projektórához remek helyszínnek bizonyult a kultúrközpontként megismert soproni kávézó. Az ismeretátadást interaktivitás és csoportmunka színesítette. Az egyik lány például elszavalta Ady Endre egyik versét, a másik pedig a költő egy megzenésített alkotását énekelte el.

– Szeretném, ha a tanítványaim a tanulást nem lidércnyomásként élnék meg, hanem játéknak fognák fel, aminek segítségével megismerhetjük a világot. A ma iskolájának szerintem ilyennek kellene lennie – tette hozzá Varga Gábor.

– C osztályainkba tanulási nehézségekkel küzdő diákok is járnak. Nekik különösen fontos a fesztelen légkör ahhoz, hogy legyen bátorságuk megszólalni, vállalni a véleményüket. Bizalomteljes környezetben mindenkit könnyebb inspirálni, ami ennél a korosztálynál azért is lényeges, mert éppen most tanulnak meg kommunikálni.

A rendhagyó irodalomórákat a tervek szerint még két osztállyal megismétlik – ugyanazon a helyszínen, de várhatóan teljesen más hangulatban. A projektórák jól beleillenek abba az irányvonalba, amit az iskola az utóbbi időben követ: minél nagyobb teret szeretnének engedni a középiskolások élményalapú oktatásának.

Kapcsolódó cikkek