Soproni Téma

Ingyenes közösségi hetilap  
Filmes önismeret
A My Story című mintaprojekt második foglalkozását a Storno-házban tartották Fotó: Soproni Múzeum, Bolodár Zoltán

Mozgóképes szerepjáték a múzeumban

Filmes önismeret

| Munkatársunktól | Soproni fiatalok

Azon senki nem csodálkozik, ha a múzeumban nézelődő embereket, családokat, diákcsoportokat lát. Abban sincs semmi furcsa, ha ők fényképeznek. Az viszont már egy szokatlan jelenet, amikor a múzeumi terekben filmezik egymást és a tárgyakat is a fiatalok, közben pedig játékos feladatokat oldanak meg. Most Sopronban ez (is) történik.

Egy uniós pályázati forrásból nyert anyagi támogatást a My Story című mintaprojekt megvalósítására a Soproni Múzeum. Az új módszertani fejlesztés célja, hogy a közösségi filmezés technikáját a múzeumi kiállítóterekre adaptálja. – Nem a filmkészítés a lényeges, ez csak az eszköz – hangsúlyozza Szabadhegyi Zita, a Soproni Múzeum munkatársa, a mintaprojekt szakmai vezetője. – A cél sokkal inkább a résztvevő felső tagozatos diákok, középiskolások önértékelésének a fejlesztése, az önismeretük elősegítése. Ehhez használjuk eszközként a kamerát, illetve a régmúlt tárgyait, amelyek fellelhetőek a múzeumban. Számunkra például az is érdekes tapasztalat, hogy a diákokat hogyan lehet megszólítani, a múzeum mely részei fogják meg őket, mit találnak érdekesnek.

A mintaprojekt megvalósítására hat hónapja van a múzeumnak, ez alatt az idő alatt három csoporttal végzik el az egyenként ötalkalmas foglalkozásokat. A visszajelzések alapján a feladatokat folyamatosan alakítják, finomítják. Egy olyan új módszer kidolgozása a cél, amelyet a későbbiekben más múzeumok is tudnak alkalmazni.

– Az első csoportunk az Eötvös-iskola speciális nevelésű igényű diákjaiból állt össze, ők nyolcan már két foglalkozáson vettek részt – folytatja Martos Virág, a Soproni Múzeum munkatársa, a projekt másik szakmai megvalósítója. – Az első alkalommal a Macskakő Gyermekmúzeumban találkoztunk, itt a kamera segítségével bemutatkoztak a diákok egymásnak, gyakorolták az eszköz használatát. Másodszor már a Storno-gyűjtemény tárgyai is fontos szerepet játszottak a foglalkozáson, ezekkel is megismerkedtek a fiatalok.

A mintaprojekt első csoportját két szakértő (Győrffy Virág pszichológus és Bertalan Éva szociálpolitikus) is végigkíséri, ők segítik a múzeumi dolgozók munkáját. A következő két csoport résztvevőit a Győr–Moson–Sopron Megyei Pedagógiai Szakszolgálat és a Sopron és Környéke Család- és Gyermekjóléti Ellátás Intézete munkatársai segítségével választják ki. A munkába bekapcsolódtak egyébként a Pécsi Egyetem Modernkori Történeti Tanszékének hallgatói és egy oktató is.

Kapcsolódó cikkek

Segítenek a kortársaiknak

Segítenek a kortársaiknak

2024. 05. 01. | Madarász Réka

Papp-Garbóczi ­Víta időt és energiát nem kímélve összeállított egy társasjátékot, melyet egy paksi általános iskola hatodikosaival tesztelt. A fantázi...