Soproni Téma

Ingyenes közösségi hetilap  
Együtt a közönségért, a városért
Pataki András (b) a színház élén marad, dr. Ragány Misa február elsejétől átveszi a Pro Kultúra ügyvezetői feladatait. Fotó: Filep István

Dr. Ragány Misa: Ami kész, azt nincs okom felülírni, ebből nem csinálok hiúsági kérdést

Együtt a közönségért, a városért

| Huszár Judit | Kultúra

Mindketten nagy szakmai alázattal dolgoznak – elsősorban a közönségért, a városért. A céljuk is ugyanaz, hogy még színvonalasabb legyen a kulturális élet Sopronban. A Pro Kultúra új és leköszönő igazgatójával beszélgettünk.

– Úgy ülnek egymás mellett, mintha régi ismerősök lennének, jó a megérzésem?

Pataki András: – Igen, 2014-ben dolgoztunk először együtt, akkor rendeztem Békéscsabán az Egerek és embereket. Aztán több előadás kapcsán is találkoztunk, később, mikor Misa a minisztériumba került, akkor folyamatossá vált a munkakapcsolat.

Dr. Ragány Misa: – Jó volt ismerős terepre érkezni, Andrással mindig hatékonyan tudtunk együttműködni, ezt tapasztaltam az elmúlt hetekben is. Január első napjaiban jöttem Sopronba, így már megkezdtük a feladatok átadását–átvételét.

– Vázoljuk fel: dr. Ragány Misa február elsejétől átveszi a Pro Kultúra ügyvezetői feladatait, Pataki András pedig a színház élén marad. Szóval egyszerre tapasztalunk változást, és lesz folytonosság is.

P. A.: – Ez így van. 10 éve kerültem Sopronba, az első öt évben a színházat vezettem, a második ötben pedig az egész intézményt, a Pro Kultúrát. Nehéz pár szóban összefoglalni ezt az időszakot: a színházban az volt a cél, hogy létrehozzunk egy Sopronban élő és alkotó társulatot. Emellett az ifjúság színházi nevelését is kiemelt feladatként kezeltük. A Pro Kultúra ügyvezetőjeként célom volt, hogy a cég gazdasági eredménye pozitív legyen. Folyamatosan nyitottunk a város felé, erősítettük a lokalitást. A barlangszínházban sikerült megduplázni a nézőszámot. Az utóbbi években a koronavírus nagyon megnehezítette az életünket.

R. M.: – Áldott állapot ez, hogy van utódnevelés. András ugyan eggyel hátrébb lép, de nem engedi el sem a társulat, sem az intézmény kezét. Nagy lelkesedéssel és alázattal kezdem a munkát, már folytatom a „terepbejárást”, igyekszem megismerni mindenkit, nyitott vagyok, várom a kollégák, nézők észrevételeit, jobbító jellegű javaslatait. Szeretném a Pro Kultúrát alkotó intézmények önálló arculatát erősíteni. Az értékesítést is teljesen át kell alakítani, a nézők az utolsó pillanatban döntenek, a járványhelyzet miatt nem szívesen vásárolnak előre jegyet, bérletet, ehhez pedig nekünk alkalmazkodnunk kell. Hiszek abban, hogy minden hátrány magában hordozza a későbbi előny lehetőségét.

– A következő évad programja már összeállt, ez fog változni?

R. M.: – Országosan egyedülálló, hogy András mennyire előre dolgozik. Ami kész, azt nincs okom felülírni, ebből természetesen nem csinálok hiúsági kérdést. Akkor végezzük jól a munkánkat, ha a nézők nem vesznek semmit észre abból, hogy itt vezetőváltás történt.

P. A.: – Mindketten a közönségért, a városért dolgozunk, azért, hogy Sopron kulturális élete még színvonalasabb legyek. Nekem a színházi „telephelyem” továbbra is Sopron marad, Misa pedig most költözik ide a városba, szóval együtt haladunk tovább a megkezdett úton.

Pataki András: Jászai Mari-díjas rendező, dramaturg, díszlet- és jelmeztervező. 1971-ben született Sümegen, első diplomáját a Győri Hittudományi Főiskolán szerezte, később az okleveles felnőttképzési és kulturális menedzser, valamint a színházi rendező szakot is elvégezte. 1986-ban az ajkai Forrás Színpad alapítója, amely később Forrás Színház néven működött. Játszott a Veszprémi Petőfi Színházban, vezette az Evangélium Színházat, a győri Újvárosi Művelődési Házat. 2008-tól a Magyar Versmondók Egyesületének elnöke, 2012-től a Soproni Petőfi Színház igazgatója, 2017-től a Pro Kultúra ügyvezetője. 2021-től a Színház- és Filmművészeti Egyetem adjunktusa, a kecskeméti Katona József Színház művészeti tanácsadója.

Dr. Ragány Misa: Színész, énekes, művészeti menedzser. 1986-ban született Kisvárdán, a szegedi egyetemen diplomázott jogászként, majd színész, újságíró–szerkesztő–riporter és művészeti menedzser képesítést szerzett. A Kisvárdai Várszínház DoktoRock Színtársulatában kezdte pályáját, játszott többek között a Csiky Gergely Színház, a Nemzeti Színház, a Szegedi Nemzeti Színház, a Pesti Magyar Színház, valamint a Városmajori Szabadtéri színpadán. 2014-ben szerződött a Békéscsabai Jókai Színházhoz, amelynek marketing- és sajtófőnöke is volt, de prózai és zenés szerepekben is láthatta a közönség. 2018-tól 2021 nyaráig az EMMI előadó-művészeti főosztályvezetője volt. 2020 tavaszán Nagy Szilárddal átdolgozta Varga Miklós Európa című dalát Európa 2020 címmel. 

Kapcsolódó cikkek

Mélységek, magasságok

Mélységek, magasságok

2024. 04. 17. | Munkatársunktól

Mélységek és magasságok címmel hirdették meg a 2024/25-ös évadot a Soproni Petőfi Színházban. Színpadra kerül a Fellini-filmből írt színmű, az Országú...

A holokausztra emlékeztek

A holokausztra emlékeztek

2024. 04. 17.

A SOÁ fájdalma nemzetünk tragédiája – ezzel a címmel nyílt meg Tölgyesi Katalin és Hollay Loránt, az ARTalakulás Galéria művészeinek rendhagyó tárlata...