Soproni Téma

Ingyenes közösségi hetilap  
Új idők, új szellemiség
Storno Ferenc 1854-ben készült, Szent Györgyöt ábrázoló képe és annak 65 évvel később „átalakított” változata. Utóbbit ifjabb Storno Ferenc készítette.

Nagy átalakulások: Szent György május elsején

Új idők, új szellemiség

| Dr. Tóth Imre | Panoráma

„Felhasználtam az én drága apám Szent György képéhez készült vázlatát, amelyet ő 1854-ben rajzolt. Boldogult apám bizonyára nem sejtette, hogy képe egykor ilyen célokat szolgál majd.”

A huszadik század a nagy átalakulások évszázada volt. Az emberek életének hagyományos díszletei, megszokott tárgyai viharos gyorsasággal eltűntek vagy átalakultak. Ráadásul az egymás sarkát taposó politikai rendszerek szinte kivétel nélkül gyökeresen kiirtandónak bélyegezték az előzőeket, amit pedig a múltból nem sikerült végképp eltörölni, azt igyekeztek retusálni vagy a saját képükre formálni. Ilyen szellemi és fizikai átlényegülést példáz idősebb Storno Ferenc 1854-ben készült, Szent Györgyöt ábrázoló képének a sorsa is. Storno Ferenc a művészettörténet klasszikus témáját, a vérszomjas sárkányt elpusztító lovag történetét dolgozza föl. A 19. századi változat a megszokott ábrázolások sémáit követte. A lóháton ülő Szent György lándzsájával döfi le a lábainál tekergőző fenevadat, így szimbolizálva a Krisztusba vetett hit és a kereszténység erejét.

A 20. század fenekestül felfordult világában elérkezett az idő a lomtárban porosodó reliktum újrahasznosulására. Túl a „régi” Magyarország sok szempontból valóban anakronisztikus világának bukásán, de még a trianoni „végítélet” előtt, a proletárforradalmi „Zeitgeist” (korszellem) hatására a kép kontextusa jelentősen átformálódott. Az 1919. március 21. után berendezkedő proletárhatalom felszólította a helyi művészeket, hogy alkotásaikkal hirdessék az új világ szellemiségét, világmegváltó erejét. Három másik alkotó mellett ifjabb Storno Ferenc is elkészítette a maga propagandaművét. A kép lóháton ülő, atlétatermetű ifjút ábrázol, akinek baljában szétszakított lánc jelképezi az elnyomás alól felszabaduló munkásosztály elemi szabadságvágyát, miközben jobb kezében tartott lándzsája a lábainál heverő, a kapitalizmust megtestesítő sárkány testébe fúródik. A dicsőségesre maszkírozott, kommunista világmegváltó hátterében a felgyújtott városok az elmúlt világégést idézik, lándzsája nyelén pedig a munkásosztály ünnepe, május elseje zászlaja lobog.

A fenntartva megszüntetett ikonográf szuperprodukció nemcsak a világ át- és felfordulását modellezi, hanem a fennmaradást biztosító stratégiáinkat, a tragédiákon felülkerekedő életutat, a alkalmazkodó képességét is. 

Kapcsolódó cikkek

Megbecsüljük értékeinket

Megbecsüljük értékeinket

2024. 04. 17. | Köves Andrea

– Sopron nemcsak a leghűségesebb, de a legszebb is – nyilatkozta lapunknak dr. Farkas Ciprián a közelgő műemléki világnap apropóján. Április 18. Sopro...

Éves soproni borpárbaj

Éves soproni borpárbaj

2024. 04. 17. | Szilágyi Andrea

– Fontos, hogy Sopronban a bornak ne csak múltja, hanem jövője is legyen – emelte ki dr. Farkas Ciprián a pénteken megrendezett 2024-es Soproni borvid...