Soproni Téma

Ingyenes közösségi hetilap  
Segítenek a kortársaiknak
Papp-Garbóczi Víta több mint egy hétig dolgozott a társasjáték összeállításán. Fotó: Filep István

Egy paksi iskola osztályaiba vitték el programjukat a handlerosok

Segítenek a kortársaiknak

| Madarász Réka | Soproni fiatalok

Papp-Garbóczi ­Víta időt és energiát nem kímélve összeállított egy társasjátékot, melyet egy paksi általános iskola hatodikosaival tesztelt. A fantáziadús szituációs játékot a tanulók rendkívül pozitívan fogadták.

A Soproni Szakképzési Centrum Handler-technikumának 11. művészeti osztályosaként Papp-Garbóczi Vítától nem állnak távol a kreatív és munkaigényes feladatok, ám a társasjátékon még ő is több mint egy hétig dolgozott. Az eredmény magáért beszél: először a fantáziadús rajzokról nem tudja levenni a szemét az ember, és még csak ezután következnek a szövegek, melyeket a lány szintén egyedül írt, és rendkívül találóak.

– Magam sem tudom, hogyan kerültem iskolám kortárs segítő csoportjába, de hamar átéreztem, hogy mennyire aktuális az iskolai bántalmazás témaköre, és milyen jó lett volna, ha annak idején nekem is beszélnek róla – mesélte. – Hárman voltunk egy paksi hatodikos osztállyal két tanórán keresztül. A gyerekek gyorsan megnyíltak, és az is világossá vált, hogy ebben a közösségben közvetlenül is érintettek a fiatalok. Volt köztük ugyanis egy autizmussal élő fiú, akit teljesen kiközösítettek.

A második órán próbálták ki a KÖR nevű társasjátékot, melyhez Víta szabályzatot is írt. A játékhoz tartoznak karakter-, illetve szituációs kártyák. Utóbbiak olyan mondatokat tartalmaznak, amelyek többféle helyzetben is elhangozhatnak, például „Egyébként is jobb, ha tőlem tudod, hogy téged senki nem szeret.”. A karakterkártyák között van bántalmazó és bántalmazott, továbbá olyan semleges lap, mint például a szülő. A gyerekek kiosztják egymás között a szerepeket, majd eljátszanak és megoldanak egy olyan szituációt, amelyben a húzott mondat elhangozhat. A játék végére meg kell oldaniuk a helyzetet.

– Mivel csak egy tanóra állt a rendelkezésünkre, egy szituációt játszottak el a gyerekek – tette hozzá Papp-Garbóczi Víta. – Természetesen az autizmussal élő kisfiút kihagyták, amiből csak lehet. Úgy gondolom, ahhoz, hogy ebben az osztályban eredményre jussunk, rendszeres találkozásokra lenne szükség a gyerekekkel.

Megosztják tudásukat: Ahogy arról már beszámoltunk (Hogy ne váljanak áldozattá, Soproni Téma, 2024. január 31.), a Handler Nándor Technikum kortárs segítő csoportja az iskolai bántalmazás (bullying) témakörében többórás anyagot állított össze. Az a tervük, hogy a saját tapasztalataikat is felhasználó projekttel általános iskolákba látogatnak el annak érdekében, hogy a náluk fiatalabbaknak segítsenek elkerülni azt, hogy maguk is áldozatokká váljanak, továbbá egy országos pályázatra is beneveznek. Elsőként egy paksi általános iskola három osztályába vitték el izgalmas programjukat.

Tekintse meg kvízünket!

Kapcsolódó cikkek

Ne csak bámészkodjunk!

Ne csak bámészkodjunk!

2024. 05. 08. | Madarász Réka

Hogyan lehet közönyös „nem cselekvőből” aktív cselekvővé válni? – erre a kérdésre is keresték a választ a Soproni Széchenyi István Gimnázium fenntarth...

A szünetekben is hímez

A szünetekben is hímez

2024. 05. 08. | Madarász Réka

Marcsinak két olyan hobbija is van, ami manapság nem túl gyakori a fiatalok körében: hímez és olvas. A nyolcadikos lány nagyon szereti az állatokat, e...