A bizakodás és a hit darabja

| Pluzsik Tamás

Szűz Mária keresztfa mellett átélt fájdalmáról szól a Stabat Mater című siralomének, amely a világ egyik legismertebb Mária-himnusza. A táncjátékot a Sopron Balett és a St. Pölten-i Europaballett koprodukciójában láthatja a Soproni Petőfi Színház közönsége.

Az eredeti premier március 21-én lett volna, azonban az éppen kirobbant járvány miatt az akkori bemutató elmaradt. Járvány sajnos most is van, ezt az október 30-i premier nézőterének hézagossága is tükrözte, amit a szigorú járványügyi szabályok is előírtak. Két koreográfus, Alekszej Batrakov és Demcsák Ottó kétféle értelmezésben, a tánc nyelvén mutatja be, hogy Jézus Krisztust nem veszítettük el, Ő él, és él az üzenete. Az első rész Alekszej Batrakovnak a munkája, aki a Hadúr szerepében színpadra is lép. A háborús helyzetben játszódó történethez, melynek középpontjában a fiát és a férjét is elvesztő asszony, Mária fájdalma áll, Sosztakovics zenéje adja a hátteret. A második rész, melynek koreográfusa Demcsák Ottó, Krisztus testének a sziklasírba helyezésétől a feltámadásig meséli el az evangéliumok írásaiból merített történetet. A zenei hátteret itt a Soproni Szimfonikusok Pergolesi, XVIII. századi olasz zeneszerző csodálatos muzsikájának élőzenei kíséretével adják. 

– A betegség metafora, melyet mindig meg kell fejteni – fogalmazott Demcsák Ottó, a Sopron Balett vezetője. – Most is így kell tennie az emberiségnek, hogy miért is kapta ezt a járványt. Ha nem lélegzet a hit, a szeretet, az emberben a jó, akkor rendre megkapjuk az égiektől az okító büntetést, hogy ha tetszik, ha nem, az anyagba merült léleknek igenis szolgálnia kell a teremtést. Hiszem azt, hogy a művészeteknek pont az a lényegük, hogy mindazokat, akiknek nyitott a lelkük a szépre, a jóra, visszavezessék az igazi emberi értékekhez. Nehéz időszakot élünk ezekben a hetekben, de mindezt fegyelemmel és hittel le fogjuk győzni, aki pedig megnézi az előadásunkat, az reményeim szerint hitet és bizakodást tud meríteni belőle.

Teljes verzió