Soproni Téma

Ingyenes közösségi hetilap   www.sopronitema.hu

Munkák már a föld belsejében
Alagút a Bécsi-domb alatt: naponta átlagosan két métert haladnak előre a szakemberek Fotó: Rostás János

Munkák már a föld belsejében

| P. Horváth László | Városi hírek

Az előkészületek után már ténylegesen elkezdődött az alagút kialakítása a Bécsi-domb alatt, ahol az M85-ös gyorsforgalmi út halad majd. A tervek szerint egy év múlva láthatunk át a túloldalra.

Az M85-ös ötödik szakaszának része a 780 méteres bécsi-dombi alagútpár megépítése. A bányászhagyományoknak megfelelően a fejtés megkezdése előtt megáldották az épülő alagutat – erről lapunkban is beszámoltunk (Megkezdődött az alagút építése, Soproni Téma, 2020. október 28.).  

A beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. arról tájékoztatta a Soproni Témát, hogy az előkészületek után ténylegesen is elkezdődött az alag­út kialakítása. A tervek szerint a kivitelező naponta átlagosan két métert halad előre. Amennyiben a föld gyomrában is olyan kőzetekkel találkoznak, amikkel a tervezők előzetesen számoltak, akkor egy év múlva érnek ki a túloldalon. Aztán az eszközök áttelepítése után, az elsővel megegyező irányból kezdődik a másik alagútjárat kialakítása.

A kivitelező az alagút fejtését bányászati technológiával végzi. Nem fúrópajzzsal, hanem géppel, alagutas kotróval (úgynevezett Tunelbagerrel) markolják ki a földrétegeket a Bécsi-domb alól. Ezzel együtt elkészítik az ideiglenes tartószerkezetet, kialakítják a vízszigetelést, majd kiépítik a végleges alagútfalazatot. Legutoljára marad az útburkolat beépítése, valamint a világítás, a gépi szellőztetés, a tűzérzékelő és tűzjelző rendszer kiépítése, a forgalomtechnikai eszközök és az informatikai rendszer felszerelése. Az alagútban a vasszerelés és a betonozás a 12,5 méter hosszú blokkokban mozgó zsaluzat, az úgynevezett zsalukocsi közreműködésével történik. Az alagút­építés előrehaladását a legkorszerűbb geodéziai műszerek figyelik, amelyek egyrészt segítik a helyes irány tartását, másrészt a legapróbb talajmozgásokat is rögzítik.

Lapunkban már megírtuk, hogy a mintegy 44 milliárd forintból megvalósuló M85-ös gyorsforgalmi út V. szakaszának beruházásába a kivitelező időnként betekintést is enged. A Bécsi-domb lábánál kialakított konténeriroda felső szintjén egy alagútépítést bemutató látogatóközpont is működik majd. A havi egyszeri látogatási időpontokra egy internetes felületen lehet regisztrálni – előreláthatólag februártól.

Tekintse meg további képeinket!

Kapcsolódó cikkek

Az M85-ös története

Az M85-ös története

2020. 12. 23. | Munkatársunktól

Több évtizedes álom valósult meg az M85-ös Sopron és Csorna közötti szakaszának elkészültével, mert így már Győrig autóúton utazhatunk, elérve az országos hálózatot. A munkálatok folytatódnak a Sopron-kelet-csomóponttól az országhatárig.