Soproni Téma

Ingyenes közösségi hetilap   www.sopronitema.hu

Mérce

| Horváth Ferenc jegyzete | Városi hírek

„A modern, XXI. századi Sopron most épül, autópályával, korszerű infrastruktúrával, turistacsalogató attrakciókkal, a szellemi és épített örökség feltárásával és megőrzésével.”

A minap egy általam nagyon régen ismert, a politikától magát tisztes távolságban tartó, a város múltját jól ismerő személyiség örvendeztetett meg a bizalmával. Hosszasan beszélgettünk az elmúlt évtizedekről, s persze szóba került a család is. Számára különösen fájdalmas, hogy már egyedül él, gyermekei pedig szétszóródtak az országban. Így aztán napjait többnyire olvasással és sétálással tölti, figyelve a város minden rezdülésére. Elmondása szerint, ha nem is azonnal, de minden újat alaposan megnéz, legyen az akár egy családi ház, de „ellenőrzi” a felújított utak állapotát is. Persze csak önmaga kedvére. Az elmúlt években szinte szenvedélyévé vált, hogy mindenre figyeljen.

– Csak ámulok, hogy mi minden történik Sopronban – mondta inkább magának, miközben lassan ereszkedtünk lefelé Szent Mihály útján. – Biztosan számon tartja valaki és összegzi, egy csokorba szedi, hogy az elmúlt tíz évben mi minden történt, hol, mi épült, újult meg, mert ez egy olyan korszak, ami nagyon ritkán fordul elő egy város életében. Nem tudom, hogy az emberek a mindennapi rohanásban érzékelik-e, hogy milyen változásokat élünk, értik-e, hogy a fejlesztések miképp változtatják meg már a mi életünket is. A vasfüggöny ugyan már több mint 30 éve leomlott, de Sopron zárt város maradt. Az ausztriai munkában reménykedők áradata csak a nyitottság látszata, a felszín volt. A modern, XXI. századi Sopron most épül, autópályával, korszerű infrastruktúrával, turistacsalogató attrakciókkal, a szellemi és épített örökség feltárásával és megőrzésével. Ez teremti meg az igazi kitárulkozás, a gyarapodás feltételeit, közösségi és egyéni szinten. Egyszer majd talán az is kiderül, hogy a háttérben kik voltak azok, akik szürke eminenciásként segítették a várost, azok, akik most inkább visszahúzódnak, mert a városfejlesztés közösségi munka, amely azonban nem nélkülözheti a távlatokban gondolkodókat, s a gyakorlati, de víziókkal rendelkező vezetőket.

Már a Fő téren jártunk, megpihentünk Sopronyi Thurner Mihály szobránál. Mi, soproniak többnyire őt ismerjük „a Polgármestereként” és persze Lackner Kristófot. Mindketten városuk igazi szolgálói voltak, s egy-egy nagy korszak tanúi, alakítói. Barátom körbejártatta a tekintetét, végül a Tűztornyon állapodott meg. – A mérce – mondotta –, a városépítés mércéje. Az egymásra rakódó évszázadok hűséges tükröződése, amely ma is irányt mutat.

Kapcsolódó cikkek

Az M85-ös története

Az M85-ös története

2020. 12. 23. | Munkatársunktól

Több évtizedes álom valósult meg az M85-ös Sopron és Csorna közötti szakaszának elkészültével, mert így már Győrig autóúton utazhatunk, elérve az országos hálózatot. A munkálatok folytatódnak a Sopron-kelet-csomóponttól az országhatárig.