Soproni Téma

Ingyenes közösségi hetilap  
M85: „soproni szakasz”

Autóút: 57,45 kilométer, 2x2 sáv, fizikai elválasztással

M85: „soproni szakasz”

| Horváth Ferenc | Városi hírek

Ugyan a munkálatok már korábban elkezdődtek, az M85 Csorna II. – Sopron-kelet – Fertőrákos-csomópont közötti autóút alapkőletételére március 7-én került sor azon a ponton, ahol az M85-ös eléri majd a mostani főútvonalat. Ezzel az eseménnyel új korszak kezdődött Sopron és a térség életében.

Régóta várt esemény jelezte, hogy egy újabb korszakos fejlesztés kezdődött, amelynek hatása túlmutat önmagán. Az M85-ös 2x2 sávos autóút – mint erre a felszólalók is kitértek – ugyanis nem csupán a biztonságos és gyors közlekedés feltételeit teremti meg Budapest–Bécs irányába, hanem jelentős lökést ad majd a gazdaságnak és turizmusnak is. Az ünnepélyes alapkőletételre a múlt héten szerdán került sor azon a ponton – Sopronból Kópháza felé haladva a vízműtelep után –, ahol az autóút majd eléri a jelenlegi 84. számú főutat.


A helyszínen elsőként Firtl Mátyás méltatta az eseményt. Sopron és térsége országgyűlési képviselője idézte a Sopronvármegye című újság 1937-es évfolyamának április 30-i számát, amely arról írt, hogy „Sopron számára létérdeket jelentő ügy az autósztráda tervbe vett építése”.  Azóta bizony eltelt 81 (!) esztendő. S ha valaha, akkor napjainkban még inkább aktuális (létérdek) az autóút megépítése. Firtl Mátyás emlékeztetett, a fejlesztések korszaka mindig az Orbán kormányok alatt következett be. Az Orbán kormány volt az egyedüli, amely felismerte és segítette a Sopron számára létérdeket jelentő ügyeket, kezdve az adósságkonszolidációtól a Modern Városok Program éppen Sopronban elsőként megkötött szerződésétől az addigi és az azt követő fejlesztésekig. Firtl Mátyás kitért arra is, hogy éppen az 1921-es népszavazás 100. évforduló előtt fejeződhet be a mostani szakasz építése.

Alapkőletétel: dr. Fodor Tamás, Firtl Mátyás, Barcza Attila,  Gyopáros Alpár (Csorna országgyűlési képviselője) Hámori György és Mayer András Fotó: Griechisch Tamás
Ezt követően dr. Fodor Tamás polgármester  az alapkőletétel előzményeiről szólt, kiemelve az autóút gazdasági előnyeit.  „Minden” 2015-ben kezdődött, amikor a miniszterelnök aláírta a Modern Sopron szerződését, amelynek első pontja volt az M85-ös megépítése. Ezt az ország gazdasági teljesítménye tette lehetővé, hiszen hazai forrásból valósul meg az építkezés finanszírozása. Az autóút bekapcsolja Sopront a Budapest–Bécs gyorsforgalmiút-hálózatba, biztonságos közlekedési feltételeket teremtve. Ezen túlmenően versenyelőnyt jelent majd a már működő cégeknek, a kis- és középvállalkozásoknak, azoknak is, amelyek újonnan települnek majd az új ipari parkba, melynek természetesen lesz összeköttetése az M85-ös autóúttal. A város polgármestere is köszönetet mondott a kormánynak, hogy lehetővé tette az autóút megépítését.


Barcza Attila fejlesztési tanácsnok az autóút és a turizmus kapcsolatát elemezte. Mint mondotta: – Különösen büszkék vagyunk épített és természeti környezetünkre, páratlan értékeinkre. A kormány 2016-ban nyilvánította kiemelt turisztikai térséggé Sopront és a Fertő-tájat, forrásokat is biztosítva a fejlesztésekhez. Az M85-ös bekapcsolja térségünket a hazai és nemzetközi autópálya-hálózatba, így is segítve a turizmus fejlődését, hiszen az utazási döntés meghozatalánál a turisták egyik fő szempontja a megközelíthetőség. A hazai turizmusban ez különösen meghatározó. Ahhoz, hogy nemzetközi turisztikai fogadóterületté is váljunk, alapfeltétel az M85-ös. Az általános gazdasági lehetőségeken túl tehát a turizmus  és a turisztikai vállalkozások, a turizmusból élő családok számára is nagy lehetőség az autópálya megépítése.


Barcza Attila arra biztatta az érdekelteket, hogy bátran tervezzenek, fejlesszenek, annál is inkább, mert a kormány számos más lehetőséget is biztosít számukra.


Az alapkőletételen jelen volt Hámori György, Kapuvár polgármestere is, aki arról beszélt, hogy mit jelent a rábaközi emberek számára az autóút.
Mayer András, a NIF (Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő) Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese az autóút műszaki tartalmát ismertette (lásd keretes írásunkat), hozzátéve, hogy már tervezik a Fertőrákos csomópont – országhatár szakaszt is, amelynek legnagyobb kihívása a közel 700 méter hosszú bécsi-dombi alagút, amely hazánk leghosszabb ilyen közúti létesítménye lesz. A vezérigazgató-helyettes végül biztonságos és jó minőségű utat ígért.

Kapcsolódó cikkek

Kutyák pórázon?!

Kutyák pórázon?!

2024. 04. 17.

Több kérdés is érkezett olvasóinktól a városi kutyasétáltatással kapcsolatban – ezeknek jártunk utána.