Soproni Téma

Ingyenes közösségi hetilap  
Kötött pályán a jövőbe
Már elkezdődött a munka a soproni vasútállomáson – az épületnek a külseje és a belseje is megújul – mondta ­Ungvári Csaba vezérigazgató-helyettes. Fotók: Filep István, látványterv

Néhány éven belül az intercityk is akadálymentesítettek lesznek

Kötött pályán a jövőbe

| Etzl Edgár | Városi hírek
Folytatódik a soproni vasútállomás felújítása. A fejlesztés kapcsán Ungvári Csabával, a GYSEV vezérigazgató-helyettesével beszélgettünk arról, hogy miért választják sokan a kötött pályás közlekedést.

Paraván mögött fúrnak és faragnak a soproni vasútállomás várótermében, új külsőt és belsőt kap az épület. A felújítás illeszkedik az elmúlt időszak fejlesztéseinek sorába. A várócsarnok épülete a néhány éve felújított északnyugati szolgáltatószárnyéval megegyező kerámiaburkolatot kap, melyet több helyen sárga–zöld mozaik díszít majd. – Az első vágány peronja a várócsarnokból jelenleg az aluljáróba vezető lépcső bal oldala felől érhető el – magyarázta Ungvári Csaba, a GYSEV Zrt. vezérigazgató-helyettese. – Az átjáró melletti presszót elbontjuk, hogy egy tágas vendéglátó helyiséget alakítsunk ki a helyén. Ennek a részévé válik a jelenlegi átjáró területe is. Az új átjárót az aluljáró lépcsőjétől jobbra alakítjuk ki.

Az emeleti galériákat átjárhatóvá teszik, és újra látogatható lesz az épület Állomás utcára néző erkélye, a várócsarnokot pedig akadálymentesítik.

Ungvári Csaba elmondta, nemcsak az állomás épülete újul meg, a vállalat számos fejlesztéssel törekszik arra, hogy a jövőben többen válasszák a környezetbarát, kötött pályás közlekedést. Már tervezik az állomás melletti, az utasok számára igénybe vehető P+R parkoló és a biciklitároló bővítését. A járműveket védő tetőre napelemeket is telepítenek.

– A fiatalok egyre többször környezetvédelmi szempontok szerint hoznak döntést – folytatta a vezérigazgató-helyettes. – Ezen kívül is vannak igényeik, amelyekkel lépést kell tartanunk, ezért a modern szerelvényeken van vezeték nélküli internethálózat, valamint telefon- és laptoptöltési lehetőség. A közelmúltban beszerzett mozdonyaink a régebbi modellekhez képest csak ötödannyi energiát használnak fel.

A vasúttársaságnál folyamatosan dolgoznak azon, hogy zökkenőmentes legyen az átszállás más tömegközlekedési eszközökre, ezért rendszeresen egyeztetik a menetrendeket a többi busz- és vasúttársasággal.

Ma sincs akadály:

Az intercityken kívül a GYSEV összes belföldi, villamosított regionális szakaszán alacsonypadlós motorkocsik közlekednek. Ez nagyban megkönnyíti a mozgáskorlátozott, különösen a kerekesszékes utasok közlekedését. A tervek szerint néhány éven belül már az intercityk is akadálymentesítettek lesznek. A kerekesszékesek távolsági közlekedése a vasúton már napjainkban is megoldott, de a mozgáskorlátozott utasnak időben jeleznie kell utazási szándékát a vállalatnak. Ha nem az első vágányról indul a vonata, egy vasutas a szolgálati átjárón keresztül kíséri a megfelelő peronhoz az utast, így nem kell az aluljárót használnia. Igény esetén a társaság speciális emelőgépet biztosít a fel- és leszálláshoz.

Kapcsolódó cikkek