Soproni Téma

Ingyenes közösségi hetilap  
Exkluzív alagút-látogatás
Az alagút bal oldali járatában a fejtési munkálatok már 450 méternél tartanak, itt könnyebben haladnak a szakemberek, mert laza a kőzet. A jobb oldali járatban viszont komoly akadályba ütközt

A bányászok várhatóan tavasszal érik el a domb túlsó oldalát

Exkluzív alagút-látogatás

| Etzl Edgár | Városi hírek

Különleges bejáráson vehetett részt szerkesztőségünk a bécsi-dombi alagút épülő járataiban, illetve a látogatóközpontban.

Mint arról a nyár közepén beszámoltunk, megnyílt az érdeklődők előtt a bécsi-dombi alagút látogatóközpontja (M85: Alagúttúrák a nyár végétől, Soproni Téma, 2021. június 30.). A bemutatóteremig vezető lépcsőházban a járatokban készült fotókat állították ki. Az előadóban az M85-ösön és az alagútban végzett munkálatokat mutatják be, utóbbit egy részletes makett segítségével is szemléltetik. A látogatók a teraszon speciális földmérési műszereket próbálhatnak ki. Mivel az alag­út fejtése rendkívül veszélyes üzem, a vendégek nem léphetnek be a járatokba, a keleti portált legközelebb egy kilátópontról tekinthetik meg, biztonságos távolságból.

Az alagút-látogatás rendkívül népszerű, idén már minden időpont betelt, a tervek szerint jövőre újabbakat hirdetnek. A látogatásról további információk találhatók a www.alagutlatogatas.hu oldalon.


Lapunk a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.-től megtudta, az alagút déli, azaz bal oldali járatában a fejtési munkálatok már 450 méternél tartanak. A bányászok itt könnyebben haladnak, mert laza, finomszemcsés összetételű kőzetet kell kifejteniük, éppen ezért viszont az alagút biztosítására különösen figyelniük kell.


Az alagút északi, azaz jobb oldali járatában a bányászok a bejárattól kétszáz métert haladtak. Itt a vájárok komoly akadályba ütköztek, egy kemény kőpadon kell áthaladniuk, aminek fejtése csak törőfejjel lehetséges. A kemény kőzettel várhatóan már csak pár hétig kell megbirkózniuk. A járatok falait minden másfél méter előrehaladás után két réteg acélhálóval és gyorsan kötő, lőtt betonnal stabilizálják, emellett acélnyársakkal biztosítják, hogy az alagút ne omoljon be.


A bécsi-dombi alagút az M85-ös út ötödik szakaszának része. A 780 méteres járatok segítségével a gyorsforgalmi utat a felszíni telkek érintése nélkül vezetik át a 84-es főút nyugati oldalára, így az elérheti az országhatárt. Az alag­út építése tavaly októberben kezdődött, a bányászok várhatóan tavasszal érik el a domb túlsó oldalát.

Terelőút: A kivitelező SDD Konzorcium már az alagút nyugati portáljának, vagyis az országhatár felőli kapujának fejtését is végzi. Ezen a ponton az alagút a 84-es főút alatt hagyja majd el a Bécsi-dombot. A közlekedés és munkavégzés biztonságának fenntartása érdekében a kivitelező ideiglenesen egy közel egy kilométer hosszúságú terelőútra irányította hétvégén a főút forgalmát – ez várhatóan két évig üzemel majd így.

Tekintse meg további képeinket!

Kapcsolódó cikkek

Kutyák pórázon?!

Kutyák pórázon?!

2024. 04. 17.

Több kérdés is érkezett olvasóinktól a városi kutyasétáltatással kapcsolatban – ezeknek jártunk utána.