Soproni Téma

Ingyenes közösségi hetilap  
A vonat az erősebb
A vasúti balesetek 99 százaléka a közúton közlekedők figyelmetlensége miatt történik. Fotó: Filep István

Sopronban egy kivételével minden átjáróban van félsorompó

A vonat az erősebb

| Elek Szilveszter | Városi hírek

Tavaly 86 vasúti átjárós baleset történt Magyarországon – ez 24-gyel több mint 2020-ban. Sopronban egyszer ütközött vonat autóval a múlt évben. Megkérdeztük Rázó Lászlót, a GYSEV Zrt. sajtószóvivőjét, hogy a társaság milyen intézkedésekkel teszi biztonságosabbá városunkban a vasúti átjárókat.

Pirosra vált a lámpa a vasúti átjáróban, de valaki még gyorsan áthajt – szinte minden közlekedő látott már ilyet. Ahogy tudósítást is olvasott azokról az esetekről, amikor ez a jelenet tragédiával végződik. A GYSEV Zrt. tájékoztatása alapján Sopronban az utóbbi öt évben összesen négy baleset történt vasúti átjáróban. A tavalyi év sem múlt el tragédia nélkül: júniusban a Táncsics utcában a fénysorompó tilos jelzése ellenére ütközött egy kisteherautó tehervonattal. Az autóban ülő két fiatalember életét veszítette.

Rázó Lászlótól, a GYSEV Zrt. sajtószóvivőjétől megtudtuk: az ilyen balesetek 99 százaléka a közúton közlekedők figyelmetlensége miatt történik. A leggyakoribb, hogy a tilos jelzést mutató fénysorompót nem veszik észre az autósok. A tragédia bekövetkezése ilyenkor gyakorlatilag a másodperc tört részén múlik. Ha pedig megtörténik az ütközés, a túlélés esélye minimális.

A Magyar Autóklub kampányt indít a vasúti kereszteződéses balesetek csökkentéséért – szorgalmazza, hogy minél több átjáróban legyen felszerelve legalább félsorompó. A GYSEV Zrt. kiemelten kezeli az ilyen fejlesztéseket. Mára a vonalhálózata összes fénysorompójában jól észlelhető LED-es fényforrásra cserélte a régi optikákat. A társaság működési területén összesen 296 útátjáró van. Ebből egynél van teljes sorompó, 126-nál fénysorompó, 133-nál pedig fény- és félsorompó is. Sopronban a Táncsics utca kivételével minden utcai átjárónál van félsorompó, de a közeljövőben itt is kiépítik.

A GYSEV Zrt. a vasúti átjáróktól távolabb is megragadja a lehetőséget, hogy csökkentse a tragédiák számát. Így például tájékoztató óriásplakátokat telepített a Sopron–Kelénpatak (Klingenbach) határátkelő magyar oldalán, a 84-es főút mellé. A cég mindig részt vesz a vasúti útátjáró biztonsági napon is. Ennek során a GYSEV Zrt. munkatársai a rendőrséggel közösen tájékoztatják és ellenőrzik a vasúti átjáróknál a közlekedőket. Emellett a szakértők megvizsgálják a közúti–vasúti kereszteződések állapotát, a vágányok melletti területeket is. 

A vasúti átjárókkal kapcsolatban gyakori kritika, hogy sokat kell ott várniuk az autósoknak. Városunkban ezért a Kossuth Lajos utcai átjáróban egy éve automatává tették a sorompót. Így a Sopron irányából Lépesfalva (Loipersbach) felé közlekedő vonatoknál a sorompók naponta a korábbi 74 perc 36 másodperc helyett 41 perc 6 másodperig vannak zárva. Ez volt Sopronban az egyetlen olyan helyszín, ahol ezt a változtatást be lehetett vezetni.

Kapcsolódó cikkek