A vérében is benzin…

| Győri-Varga Nóra

Ford Mustang, angol Peerless az ’50-es évekből meg egy 1948-as Buick: veteránok a sokból, amelyek Sopronban születnek újjá. Írásunkból kiderül róluk néhány érdekesség, és az is, hogyan lesz egy erdésztechnikusból autórestaurátor és -építő.

– Az egész családomnak benzin van a vérében – kezdte Wachtel Tamás, a ReCar Autórestaurátor Kft. ügyvezető igazgatója. – 1992-ben vettem magamnak egy Ford Mustangot: ez a Daciák meg a Ladák közt akkor elég nagy szám volt. Elkezdtük apuval megcsinálni, elmentünk vele a legelső hazai amerikaiautó-találkozóra, díjat is nyertünk vele.

Az autónak sikere volt szakmai berkekben, de Sopronban és a környékén is – egyre többször kérdezték: „Nem csinálnád meg az enyémet is így?”. 1995 körül lett aztán a hobbiból hivatás, majd az erdésztechnikusból gépészmérnök, a ReCar minden értelemben vett motorja. Azóta olyan kuriózumok fordultak meg a műhelyben, mint a világon jelenleg csupán 26 példányban létező Ghia 450SS (56 darabot gyártottak összesen) vagy egy 1952-es ­Packard Cabriolet. Utóbbit teljes restaurálásra hozták, de a hátulja annyira szétrohadt, hogy nem lehetett látni, eredetileg milyen volt. Tamásék kapcsolatba léptek az amerikai ­Packard múzeummal, hogy lefotóztassák az ottani példány hátulját, de még nekik sem volt abból a típusból. Végül maguk rekonstruálták egy, a világhálón talált, már restaurált autó alapján.

– Mindig az a kedvencem, amin épp dolgozunk – folytatta a szakember. – Van most nálunk egy Ford Mustang, ez amúgy is az én stílusom. A tulajdonosa sokáig azt akarta, hogy minden gyári legyen rajta, de a dobfékeit félévente kellett cserélnünk. Mára szabad kezet kaptunk, az autó külsőre úgy néz ki, mint az eredeti, viszont újraterveztünk mindent, ami a „ruha” alatt van, hogy úgy menjen az úton, ahogy kell.

A Mustang mellett áll a műhelyben egy 1948-as Buick, itt a „gazda” kifejezett kérése, hogy a lepusztult, patinás külső megmaradjon, de belül legyen minden új.

Még a lakatosműhelyükben van az a száz alatti darabszámban készült Peerless GT, melyből mindössze kettőt gyártottak V8-as motorral – azok már nem elérhetők, de a tulajdonos kérésére ilyen motor kerül majd az autóba. Ő az autó karosszéria-formáját is átszabatta, egyedi ajtó is készül hozzá: csak ezen már 2 hete dolgoznak. – Ehhez a munkához elhivatottság kell és sok türelem – zárta Tamás. – Átlagosan másfél év alatt készülünk el egy projekttel, de volt, hogy öt évbe telt. Fontos, hogy aki ezeken az autókon dolgozik, szeresse, amit csinál, mert anélkül nem működik.

Teljes verzió