Soproni Téma

Ingyenes közösségi hetilap  
A Kőszeg felé vezető út
A Kőszegi úti aluljáró fontos a város forgalmának enyhítésében. Fotó: Filep István

Sopronban járunk: 2012-ben adták át az aluljárót

A Kőszeg felé vezető út

| Városi hírek

Tudja, hol van a Thurner Mihály utca? Vajon kiről nevezték el a Károly-magaslati utat? És ki volt István bíró? Sorozatunkban nevezetes soproni utcákon kalandozunk.

A Kőszegi út környéke sokáig mezőgazdasági szántóterület volt, 1869-ben kapta nevét, ezzel is jelezve, hogy Kőszegre vezet. Az országút a Pozsony–Varasd állami postaút részét képezte. Fizikailag a Győri utat és a Pócsi-dombot köti össze a városban. Keresztezi a Rák-patak, valamint 1865-től a Sopron–Szombathely–Nagykanizsa-, 1876-tól pedig a Győr–Sopron-vasútvonal. Ez utóbbiból a kőszegi vonal is később elágazott, majd megszüntették.

A második világháború utáni évtizedekben nagyméretűre duzzadt Sopron két legfontosabb ipartelepe. Az északnyugati iparnegyed volt a legnagyobb (Sotex, Afit, Épfa, öntöde), de mellette a délkeleti iparnegyed (tűgyár, selyemipar) is mintegy négyezer dolgozót foglalkoztatott. A Kőszegi út környékén 1901-ben indult a termelés a Wellesz és Schwitzer-féle Első magyar cipőrugany-gyárban, amely a második világháborúban rommá vált. A Trebitsch S. és fia Selyemárugyárat 1926-ban alapították. Az út másik oldalán működött a Soproni Selyemipar Rt., amely 1929-ben kezdte el működését. A két textilipari cég a háború után egyesült, és a Magyar Selyemipar Vállalathoz került. Ne maradjon ki a felsorolásból a malomipar, a kenyérgyár és a Schwarz Viktor-féle ipartelepek Rt. a téglagyári tóval!

A Kőszegi út 17. volt az egykori címe a soproni sertésveszteglőnek, amelyet 1880–81-ben állítottak fel. A kelet felől érkező sertéseket itt tartották egy ideig állatorvosi megfigyelés alatt, hogy szabad forgalomba kerülve ne veszélyeztessék a saját állományt. Ezen kívül a külföldre szánt sertések egészségi állapotát ellenőriztek. Közvetlenül a földművelésügyi minisztériumhoz tartozott.

A 2012-ben átadott Kőszegi úti aluljáró fontos a város forgalmának enyhítésében és a „vaspályán” túli célpontok elérésében. Megépítése a több mint 100 éve megálmodott terv folytatását jelentette. Wälder József – aki Sopron város főmérnöke volt – 1905-ben készült el városrendezési tervével, amelyet méltán dicsér az utókor. Számos aluljárót tervezett, hogy a város vasút általi kettéosztottságát megszüntesse, és a Lövérek felé a közlekedést gördülékennyé tegye. Sajnos a két világháború teljesen megakasztotta a megvalósítását.

Figyelem! Szenzáció! Sopron első körforgalmát a Kőszegi és a Csengery utca kereszteződésében építették ki 1997-ben. A környékén ma is számos vállalkozás működik, de felsorolásuk reklám lenne. Talán nem minősül annak, ha a „Sopron körház” nevű irodaház 2003-as átadását még nem hagyom ki a lajstromból!

A Kőszegi út történetét Bolodár Zoltán, a Soproni Múzeum munkatársa mesélte el.

Tekintse meg kvízünket!

Kapcsolódó cikkek