Soproni Téma

Ingyenes közösségi hetilap  
Okosan a cukorral!

A dietetikus válaszol

Okosan a cukorral!

| Németh Kinga | Sztárok

Gyermekkori elhízás, cukorbetegség, szív- és érrendszeri gondok – napjainkban mindegyik népbetegségnek számít. De mit tehetünk a megelőzésükért, hogy minél tovább, egészségesen éljünk? Rovatunkban a dietetikus ad hasznos tippeket.

Minden cukor rossz? Soha nem szabad cukrot enni? Ha eszem egy csokit, oda az egészségem? Ezúttal ezt a témát járjuk körül.

Mi pontosan a cukor?

A cukrok a szénhidrátok egyik alapvető csoportját képezik, és kémiailag glükozidok, diszacharidok, poliszacharidok vagy oligoszacharidok formájában találhatók meg. A leggyakoribb cukorfajták közé tartozik a szacharóz, a glükóz (szőlőcukor), a fruktóz (gyümölcscukor), a laktóz (tejcukor) és a maltóz.

Összetett cukrok (összetett szénhidrátok) például keményítő, cellulóz és egyéb növényi rostok. Ezek olyan vegyületek, amelyek több egyszerű cukormolekulából épülnek fel. Az összetett cukrok a szervezet számára lassabban felszívódó energiaforrások, és hosszabb ideig tartó teltségérzetet eredményezhetnek az egyszerű cukrokhoz képest. Emellett a rostban gazdag, összetett cukrok számos jótékony hatással bírnak, segíthetnek az emésztőrendszer egészségének fenntartásában, csökkenthetik a vérzsírszinteket, pozitívan támogatják a szénhidrát-anyagcsere folyamatait.

Emellett beszélhetünk természetesen előforduló cukrokról (pl. gyümölcsökben lévő cukor) és hozzáadott cukrokról. A jelenlegi rohanó és felgyorsult világban főként az utóbbival lehet probléma.

Mikor van gond?

Alapvetően nem magával a cukor létezésével van probléma, hanem azzal, hogy feldolgozott formában szinte mindenben benne van. A mindennapos édességfogyasztás, hozzáadott cukortartalmú üdítőitalok, édes péksütemények, egyéb ultrafeldolgozott élelmiszerek egészségre gyakorolt hatása nem kedvező.

Nagyon fontos, hogy nem tiltásról van szó, hanem mértéktartásról, és arról, hogy ne legyenek ezek a termékek a mindennapjaink részei. Jelenleg a felnőttek és a gyermekek hozzáadottcukor-fogyasztása is az ajánlottnál jóval magasabb. A titok az, hogy egy egészségtudatos életmód része lehet az édes íz, lehet egy fagyi, egy sütemény. A fontos a mértéktartás, és az, hogy ezekre az élelmiszerekre se ne jutalomként, se ne „bűnös” élvezetként tekintsünk! 

Tekintse meg kvízünket!

Kapcsolódó cikkek

Hódít az elegancia

Hódít az elegancia

2024. 06. 12. | Madarász Réka

Szinte naponta megjelennek a különböző platformokon az aktuális körömtrendek. A hölgyek követik az influencerek, sztárok ajánlásait, a műkörömgyártók...