Soproni Téma

Ingyenes közösségi hetilap   www.sopronitema.hu

Nyújtsuk meg az izmainkat!
Hodvogner Katalin személyi edző

Nyújtsuk meg az izmainkat!

| Madarász Réka | Sztárok

A nyújtás alapfeltétele az edzésprogramnak. Nélküle az izmaink megrövidülhetnek, rugalmatlanná válhatnak, és nagyobb eséllyel sérülünk le sportolás közben, illetve küzdünk utána izomlázzal.

A nyújtás az izmok és a kötőszövetek optimális hosszának, valamint az izomegyensúlynak a visszaállításával segíti a mozgásrendszer fiziológiás működését. Serkenti a vérkeringést, az anyagcserét, így hozzájárulhat a jobb teljesítményhez és a sérülések megelőzéséhez. 

– A feszes izmok csökkentik az ízületi mozgástartományt – osztja meg velünk tapasztalatait Hodvogner Katalin személyi edző. – A csípő hajlítóizmai kifejezetten hajlamosak a rövidülésre, ami a derékfájdalmak leggyakoribb oka. Az ülő életmódot folytatóknak éppen ezért nagy hangsúlyt kellene fektetniük az izmaik nyújtására, akkor is, ha nem sportolnak.

A szakembertől megtudtuk, hogy az edzések elején dinamikus nyújtást végeznek több izom munkájának összehangolásával, a végén pedig statikus nyújtást.

– Dinamikus nyújtással nemcsak az izmokat nyújthatjuk, hanem beindíthatjuk az ideg–izom kapcsolatokat is – fejezi be a szakember. – A statikus nyújtásnál egy izomra fókuszálunk. Belehelyezkedünk egy adott testhelyzetbe, és azt 30–60 másodpercig megtartjuk. Fontos, hogy mindig bemelegített izmokat nyújtsunk, és – a túlnyújtás elkerülése végett – csak az első fájdalomhatárig végezzük a gyakorlatot.

Minden testmozgás végén nyújtani kellene, az egyszerűbb gyakorlatokat – például futás után – otthon is elvégezhetjük. A jóga- és a Pilates-foglalkozásokon az erősítés és a nyújtás is szerepet kap, vannak azonban kizárólag nyújtásról szóló stretching órák is.

Kapcsolódó cikkek