Soproni Téma

Ingyenes közösségi hetilap  
Korai nyelvoktatás
Fotó: illusztráció

Korai nyelvoktatás

| Madarász Réka | Sztárok

A kutatások és az elmúlt évtizedek tapasztalatai azt bizonyítják, hogy minél fiatalabb egy gyermek, annál könnyebben képes bármennyi nyelvet elsajátítani, ha azzal rendszeresen találkozik. Éppen ezért fontos, hogy minél fiatalabb korban kezdjük el a nyelvekkel való ismerkedést.

– Kisgyermekkorban az anyanyelv elsajátítása – mely nem egyezik meg a nyelvtanulással – még nem zárult le, így a gyermek mindazt a könnyedséget és természetességet, amivel az anyanyelvét magáévá teszi, átviszi az idegen nyelvre is – tudtuk meg Béresné Bakondi Ágnes nyelviskola-vezető angol nyelvtanártól. – Vagyis az egyik nagy előnye a korai nyelvoktatásnak, hogy a gyermeknek eszébe sem jut félni attól, hogy esetleg hibázhat, például rosszul ejt egy szót vagy hibás nyelvtani szerkezetet használ. A hanganyag rendszeres hallgatása és az órai aktív tanulás kiküszöböli az akcentus kialakulását.


A nyelvelsajátítás nagyban összefügg az agyfejlődéssel. A korai nyelvoktatásban résztvevő gyerekeknél hatalmas előnyt jelent, hogy külön-külön agyi területet használnak a különböző nyelvekhez, vagyis – ellentétben a felnőttekkel – nem fordítanak, hanem automatikusan azon a nyelven válaszolnak, amelyen a beszélgetés folyik.


– A kommunikáció a gyermek természetes közegében zajlik, játék közben, pozitív megerősítéssel, sok énekkel, beszélgetéssel, melyet képzett tanárok vezetnek – tette hozzá Béresné Bakondi Ágnes. – Ez megkezdődhet akár már néhány hónapos korban is jellemzően kiscsoportos – esetünkben 4–8 fős – foglalkozások keretében.


A kicsik örömmel járnak a foglalkozásokra, ahol nemcsak a nyelvet sajátítják el, hanem rengeteg dolgot tanulnak meg saját környezetükről, életükről, miközben folyamatosan fejlődnek.


Helen Doron szavaival élve: „A gyerekeknek elsősorban egy feladatuk van: boldognak lenni. Játszani, nevetni: egyszóval élvezni a gye­rekkort – mi pedig közben észrevétlenül megtanítjuk őket angolul. A tapasztalat azt mutatja, hogy sikerül összekötni az él­ményszerzést, a játékot a tanulással; így növeljük a gyerekek önbizalmát, és egy életre megszerettetjük velük a nyelvtanulást.”.

Kapcsolódó cikkek

Itt a medvehagymaszezon

Itt a medvehagymaszezon

2024. 04. 03. | Németh Kinga

Gyermekkori elhízás, cukorbetegség, szív- és érrendszeri gondok – napjainkban mindegyik népbetegségnek számít. De mit tehetünk a megelőzésükért, hogy...