Soproni Téma

Ingyenes közösségi hetilap   www.sopronitema.hu

Varázslatos gyermeki elme
Dr. Varga László Fotó: Griechisch Tamás

Varázslatos gyermeki elme

| Köves Andrea | Soproni fiatalok

Az első nyolc évben hihetetlen fejlődésen megy keresztül a gyermeki agy. Ezt a területet kutatja dr. Varga László, a Soproni Egyetem Benedek-karának dékánja.

– A kisgyermekkori elme olyan, mint egy világra nyíló ablak a soha vissza nem térő lehetőségek befogadására – vallja dr. Varga László, aki egyedülálló tudományterülettel, a neuropedagógiával foglalkozik. – Első hallásra talán elvontnak tűnik mindez, pedig nagyon is gyakorlatorientált. Hat évvel ezelőtt egy hónapot töltöttem egy tanulmányúton Thaiföldön, ahol sok-sok óvodát látogattam meg, és ott találkoztam az általuk „Az agy, a gondolkodás és az oktatás összekapcsolásának” nevezett irányzattal. Megragadott, hogy ők ezek szerint szervezik a mindennapos oktató és nevelő munkájukat. Utánanéztem: kiderült, hogy világszerte sokan kutatják ezt a területet, nálunk, Magyarországon azonban még nagyon kevés az információ minderről. Ennek hatására kezdtem a kutatásba, így a karunkon egy Nemzetközi Kisgyermekkori Neuropedagógiai Kutatócsoportot és Laboratóriumot is létrehoztunk. Vizsgálataink is alátámasztják: a gyermeki agy az első nyolc évben intenzíven fejlődik. Ezt az időszakot tudatosan ki kell használnunk, hogy a gyerek a lehető legtöbbet tanulja a környezetéből.  

A szakember szerint a gyerekeknek ingergazdag környezetre van szükségük, amelyben feltétel nélkül elfogadják és szeretik őket. Ez az alapja annak, hogy felnőttként is boldogok és elégedettek legyenek. Mint mondja, a gyerekek fejlődésében óriási szerepe van a közösségi élményeknek: egy néptánccsoportnak, rajzszakkörnek vagy éppen az önfeledt játszóterezésnek.

– Eleink ösztönösen jól neveltek bennünket – folytatta dr. Varga László. – Örök emlék marad, hogy milyen jóízűen mesélt nekem kisgyermekkoromban nagypapám saját kútfőből, ma már tudományosan is bizonyított, hogy a kisgyermekek idegrendszerét az élő mesével tudjuk a legjobban megtámogatni. Vissza kell térnünk az ősi nevelési formákhoz! A 21. századi virtuális világban különösen fontos lenne, hogy a gyerekek minél több manuális tevékenységet végezzenek: tésztát sodorjanak, gyurmázzanak, vágjanak, faragjanak. Sokat zenéljenek, énekeljenek, mert ez a legtermészetesebb feszültségoldószer, és nagyon sokat kacagjanak, mert a nevetés igazi gyógyító erővel bír.

Kapcsolódó cikkek

Egymást segítő diákok

Egymást segítő diákok

2019. 12. 18. | Madarász Réka

Három éve működik sikeresen a kortárs csoport a Soproni SzC Handler Nándor Szakképző Iskolájában. Amióta a diákok lehetőséget kaptak arra, hogy megbeszéljék egymással és szakemberekkel a nehézségeiket, az intézményben jóval kevesebb a fegyelmi probléma.

Élő periódusos rendszer

Élő periódusos rendszer

2019. 12. 18. | Madarász Réka

A Soproni Széchenyi István Gimnázium is részt vett abban a rekordállítási kísérletben, amelyben a periódusos rendszer valamely változatának megjelenítése volt a feladat. A szervezők versenyt is hirdettek, melyre ugyancsak benevezett az iskola.