Soproni Téma

Ingyenes közösségi hetilap   www.sopronitema.hu

Széchenyis szabadalom
Az újítók: Bór Dorina, Lang Ágo­­ta tanárnő és Kocsis Ábel

Széchenyis szabadalom

| Cziráki Viktória | Soproni fiatalok

Bór Dorina és Kocsis Ábel, két Széchenyi-gimnazista fiatal első helyezést ért el a 26. Ifjúsági Tudományos és Innovációs Tehetségkutató Versenyen egy általuk fejlesztett eszközzel és a hoz­­zá tartozó programmal, melynek segítségével sugárterhelés nélkül lehet következtetni a gerinc állapotára.

A fiatalok korábban első helyezést értek el a Tudományos Diákkörök XVII. Kárpát-medencei Konferenciáján is.

– Az eszköz gerincen való végigfuttatásával kimutatható a gerincferdülésre utaló jel – a su­­­­gár­terhelés csökkentésével, hiszen általában röntgenvizsgálattal mérik fel a deformitást – mondta el Bór Dorina, a Toli nevű eszköz egyik fejlesztője. – A gerincferdülés a tinédzserek körében elterjedt betegség, és mi úgy gondoltuk, a problémával foglalkozni kell. Engem épp emiatt a projekt miatt kezdett érdekelni a biomechatronika.

Kocsis Ábel a projekt programozás részét vállalta. – Az eszközhöz csatlakoztatott számítógép egy általunk írt program segítségével rajzolja ki a gerinc vonalát oldal- és hátulnézetben – mondta el Ábel. – A mérésekből viszonylag pontosan lehet következtetni a gerinc állapotára. Az eszköz fejlesztése során gerincspecialistával is konzultáltunk.

A diákokat tanáruk, Lang Ágo­­ta, a Széchenyi-gimnázium pedagógusa segítette a projektben, mely szeptemberben képviselheti Magyarországot az Európai Fiatal Tudósok Versenyén Észtországban.

Kapcsolódó cikkek

Egymást segítő diákok

Egymást segítő diákok

2019. 12. 18. | Madarász Réka

Három éve működik sikeresen a kortárs csoport a Soproni SzC Handler Nándor Szakképző Iskolájában. Amióta a diákok lehetőséget kaptak arra, hogy megbeszéljék egymással és szakemberekkel a nehézségeiket, az intézményben jóval kevesebb a fegyelmi probléma.

Élő periódusos rendszer

Élő periódusos rendszer

2019. 12. 18. | Madarász Réka

A Soproni Széchenyi István Gimnázium is részt vett abban a rekordállítási kísérletben, amelyben a periódusos rendszer valamely változatának megjelenítése volt a feladat. A szervezők versenyt is hirdettek, melyre ugyancsak benevezett az iskola.