Szerelme a zongora
2024. 04. 10. | Madarász RékaA IV. Zongoramesék Nemzetközi Zongoraversenyen 2. korcsoportban kiemelt arany minősítést és Zongoramesék csillaga díjat vehetett át Tauber Ármin. A...
Életünkben az egyik legnagyobb változás akkor következik be, amikor óvodából iskolába lépünk. Sok múlik a jó iskolakezdésen, hiszen ekkor alakul ki a tanuláshoz, a tudáshoz, a társakhoz, a felnőttekhez való viszonyunk.
A 2019 júliusában megszavazott törvénymódosítás értelmében az a gyermek, aki szeptemberre betölti a 6. életévét, tanköteles.
– Az iskolára fel kell készülnie az egész családnak, többek között azért is, mert a mai köznevelés – bármennyire is szövegesen értékelünk az első másfél évben – véleményt mond a teljesítményről, a tudásról, a jólneveltségről – osztotta meg velünk tapasztalatait Halvax Julianna, a Hunyadi János Evangélikus Óvoda és Általános Iskola tehetséggondozó, tehetségfejlesztő szakpedagógusa. – Ha kimarad a nagycsoportosoknak az iskolafelkészítő foglalkozás, ahol a majdnem iskolásnak legalább 20–25 percet ülnie kell és elvégeznie azokat a feladatokat, amiket a pedagógus kér tőle, akkor a tanévkezdés keserves lesz a gyereknek, a szüleinek, a társainak és a tanítónak is.
A feladattudat kialakulása az iskolaérettség egyik alappillére. A szakember szerint a gyerekek az elmúlt években nagyot változtak. Rengeteg az atipikus diák. Bizonyos dolgokban sokkal tájékozottabbak, de nehezebb fenntartani a figyelmüket, nehezen tűrik a monotóniát, pedig gyakorlás nélkül bizonyos feladatok nem tudnak készségszintre emelkedni. Türelmetlenek a társaikkal szemben, és sokszor az alapvető szociális készségeik sem alakultak ki megfelelően.
– Nagy szükség lenne az angolszász preschool – azaz előkészítő osztály – bevezetésére, ahol játékos formában, de kötelező jelleggel, meghatározott keretek között fejlesztik a leendő iskolások képességeit, készségeit – folytatta a tanító. – Bár az új NAT egy elnyújtott előkészítő időszakkal igyekszik finomítani az átmenetet, mégis utána rohamtempóval próbálja behozni az „elmaradást”. Mivel az iskola nincs felkészülve a hatalmas különbségekkel érkező gyermekek fejlesztésére, és az óvodákban sincs már kötelező jellegű foglalkozás, a szülőnek hatalmas a felelőssége abban, hogy gyermekét felvértezze az iskolai elvárásokkal, követelményekkel szemben.
– Tud a szabályok szerint viselkedni a mindennapi életben és a játékban? Tűri a kudarcot? Bizalommal fordul a felnőttek felé? Játszik közösségben?
– Mennyire összerendezett az elemi mozgása? A kúszás, mászás, lábujjon–sarkon–talpélen való járás, a szökdelés pontos kivitelezése könnyű írás- és olvasástanuláshoz vezet.
– Tud cipőt kötni? Jó a ceruzafogása? Az ehhez szükséges izmokat a csontosodási folyamat kezdete előtt sok gyurmázással lehet erősíteni.
– Meg tudja nevezni testrészeit? Koordinált a szemmozgása?
– El tudja különíteni a jobb és bal irányt, illetve helyesen használja az alatt, fölött, mögött szavakat?
– Képes mozgássorozatok elvégzésére? Képes adott mozdulatokat leutánozni?
– Biztosan különbözteti meg az alakot a háttértől?
– Felismeri-e a rész–egész viszonyát? Megy a szétszedés és újra összerakás gyakorlata?
– Képes magát árnyaltan kifejezni? Van türelme másokat meghallgatni? Tud kérdezni? Be tud fejezni önállóan egy elkezdett történetet? Ezeket a készségeket a sok mesehallgatás, verstanulás és beszélgetés fejleszti.
A IV. Zongoramesék Nemzetközi Zongoraversenyen 2. korcsoportban kiemelt arany minősítést és Zongoramesék csillaga díjat vehetett át Tauber Ármin. A...
– A kormány nemcsak úgy osztogatja a támogatásokat, meg kell értük dolgozni. A Soproni Szakképzési Centrum eredményei alapján méltán érdemelte ki a tá...