Soproni Téma

Ingyenes közösségi hetilap  
Mindennapi kincskeresés
– Véleményem szerint nem igaz minden esetben, hogy a tehetség utat tör magának. Segíteni, támogatni kell, hogy megmutatkozzon – nyilatkozta lapunknak Halvax Julianna, a Hunyadi-iskola tanítój

Halvax Julianna: Hiszek a pozitív megerősítés erejében, az elfogadásban

Mindennapi kincskeresés

| Madarász Réka | Soproni fiatalok

Halvax Julianna gyermekkorában látott egy sorozatot, amelyben mindenkinek volt egy szuperképessége: a tanítóé, hogy mindenkiben meglátta a tehetséget. Azt kívánta, bárcsak ő is ilyen tanító lehetne. Az álma valóra vált. A tehetséggondozó–tehetségfejlesztő szakpedagógussal beszélgettünk.

– Hány éves korban kezdjük a tehetségfejlesztést?

– A korai időszakban nagyon fontosnak tartom a képességek, készségek fejlesztését. Kerülni kell a gyermek beskatulyázását, minél több lehetőséggel meg kell kínálni, hogy aztán később belső indíttatásból válassza a számára örömöt okozó tevékenységet. Véleményem szerint nem igaz minden esetben, hogy a tehetség utat tör magának. Segíteni, támogatni kell, hogy megmutatkozzon. Itt a szülők és az óvodapedagógusok szerepe nagy. Igazi tehetségfejlesztésről 10–12 éves kor körül beszélhetünk, hiszen akkortájt kristályosodik ki a tehetségterület.

– Mit tehet az alsós tanító néni azért, hogy kiderüljön, melyik tanítványának mi az erős oldala?

– A tehetség jelei sok esetben nagyon korán megmutatkoznak, de fontos hangsúlyozni, hogy bizonyos kevésbé szokványos, finomabb jeleket nehezen vesz észre a környezet. Ilyenkor a tehetségígéret nem kapja meg azokat a serkentő, támogató környezeti ingereket, amelyek szükségesek lennének a számára. Nagyon jó tehetségazonosítási programot állítottam össze a Hunyadi-iskolában, amellyel kiszűrhetők a tehetségígéretek, de ennél is jobb a tanító szeme. Az a pedagógus, aki figyel a tanítványaira, észreveszi a tehetséges diákot ugyanúgy, mint a fejlesztésre szorulót.

– Hogyan érhetjük el, hogy a gyerek maga is tisztában legyen az erősségeivel, hogy megfelelő legyen az önbizalma?

– Hiszek a pozitív megerősítés erejében. Akinek sokszor mondják, hogy valamiben jó, az előbb-utóbb elhiszi magáról, és még jobb lesz. Elfogadó, támogató és szeretetteli légkör biztosításával a gyerekek egymás érdemeit is elismerik idővel. A kortárscsoport támogatása megint csak nagy motiváló erő. Sajnos sok esetben a pedagógus nem veszi észre, hogy a magatartászavar, beilleszkedési zavar mögött egy tehetség bújik meg, ilyenkor van szükség a szakemberre, aki feltérképezi a gyermek érdeklődését, képességeit. Többek között ezért is alapítottam meg a Tálentum Műhelyt.

– Hogy csinálod, hogy a tanítványaid szinte mindegyike ki tudja hozni magából a legjobbat?

– Figyelek. Helyzetbe hozom a gyerekeket. Lehetőséget adok nekik. Támogatom őket. Izgalmas kihívás számomra, mint egy kincskeresés. Lázba hoz, hogy vajon mi rejlik bennük, és addig keresem, amíg meg nem találom. Ez nálam egy szenvedély. Igazi flow-élmény, amikor megtalálják az útjukat. 

Tekintse meg további képeinket!

Kapcsolódó cikkek