Soproni Téma

Ingyenes közösségi hetilap   www.sopronitema.hu

Kütyük csak mértékkel
A telefon előtt töltött idő lehetőleg ne legyen több napi egy ­óránál! Fotóillusztráció

Kütyük csak mértékkel

| Madarász Réka | Soproni fiatalok

Korábban a tévé előtt töltöttek rengeteg időt a gyerekek, ma már az okoseszközök vették át ennek a szerepét. Mit tehetnek a szülők és a pedagógusok, hogy ne nyelje el a fiatalabb generáció tagjait az online világ?

Rendkívül veszélyes, hogy manapság az információk hihetetlen mennyiségben, szűrés nélkül árasztanak el bennünket. A harc a fiatalok figyelméért – és ezzel együtt a bevételért – folyik, miközben a szülők és a szakemberek próbálják megvédeni őket a média káros befolyásától. 

– Ha érintőképernyős eszközön közösségimédia-alkalmazásokat futtatunk, az ugyanolyan hatást vált ki, mint ha játékgépeznénk – tudtuk meg Dénes Gergő iskolapszichológus-gyakornoktól. – Annyi a különbség, hogy itt folyamatosan nyerünk: újabb és újabb információt.

A szakember fontosnak tartja, hogy a gyermekeink számára kereteket adjunk, ne pedig korlátokat. Vagyis nem azt kell elkerülni, hogy a kezükbe vegyenek valamilyen eszközt, hanem meg kell tanítani őket ezek helyes használatára.

– Másfél–két éves kor között az eszközhasználatot lehetőleg csak a távoli rokonokkal való kapcsolattartásra korlátozzuk – folytatta a Hunyadi-iskola pszichológusa. – Két- és ötéves kor közötti gyerek a kütyüt már maga is kezelheti, azonban keressünk neki korban és tartalomban megfelelő alkalmazásokat, képességfejlesztő játékokat. A tablet/ telefon előtt töltött idő lehetőleg ne legyen több napi egy óránál. A közös játék élményét nyújtja számára, ha közben vele vagyunk, de ez nem helyettesíti a való világban szerzett tapasztalatokat. Mi magunk mutassunk példát az eszközkezelésre!

Amíg lehet, „buta” telefonnal küldjük a gyereket iskolába, az kevésbé okoz függőséget. Ilyenkor már meg lehet tanítani az eszközön végezhető bonyolultabb dolgokra is: fényképezésre, videózásra. A telefon használatára vonatkozó szabályokat alkossuk meg közösen! Kövessük, hogy a gyermekünk milyen tevékenységet folytat a közösségi oldalakon, de tudjon erről, semmiképp ne kémkedjünk utána!

– A legtöbb gyerek ma már jobban ért az eszközökhöz, mint mi. Ne féljünk segítséget kérni tőlük! – tette hozzá a szakember. – Így emberibbek leszünk a számukra, úgy érzik, valamiben kompetensebbek nálunk, nő az önbizalmuk, kialakul bennük a felelősségérzet. Ha pedig felelős cselekvőként látják magukat, az eszközt is érettebben tudják majd használni.


Kapcsolódó cikkek

Tehetségpont

2021. 01. 20. | Munkatársunktól

A Nemzeti Tehetségsegítő Tanács pozitívan bírálta el a pályázatát, így a Soproni Széchenyi István Gimnázium megkapta a Regisztrált Tehetségpont címet. Az elismerés lehetőséget nyújt arra, hogy a tehetséggondozó munkát még magasabb szinten lássák el.

 

„Beleszerettem Magyarországba”

2021. 01. 20. | Pluzsik Tamás

Az új soproni japántanár – Towaki Mimu tavaly októberben költözött városunkba, azóta online oktatja diákjait. Sopron és a japán Kazuno között 2002 májusában jött létre testvérvárosi kapcsolat, de már ezt megelőzően is volt együttműködés, például 1997-től rendszeresen érkeznek a nyelvtanárok városunkba.