Soproni Téma

Ingyenes közösségi hetilap  
Különóra és/ vagy közös játék?
– Azoknak a gyerekeknek, akik a társaikhoz képest lemaradtak valamiben, szükségük van az irányított fejlesztésre. A többieknél érdemes megvárni, hogy ők maguk akarjanak különórára járni – mondta Halvax Julianna. Fotó: Soproni Téma-archívum

A legfontosabb fejlesztés: Sok szabad játék és beszélgetés a szülőkkel

Különóra és/ vagy közös játék?

| Madarász Réka | Soproni fiatalok

A szülők sokszor nem tudják, mikor tesznek jót a gyermekükkel: ha rengeteg különórára járatják, hogy kibontakozzon az esetleges tehetsége, vagy akkor, ha inkább hagyják játszani. A szakembert kérdeztük.

– A legnagyobb probléma, hogy a szülők rettenetesen akarják fejleszteni a gyerekeiket, és sokszor bizonytalanok magukban: elég jók-e ahhoz, hogy fejlesszék őket. Ezért inkább rábízzák egy olyan szakemberre, akiben biztosak, viszont így anyákból „anyataxikká” válnak – osztotta meg velünk a tapasztalatait Halvax Julianna tehetséggondozó, tehetségfejlesztő szakpedagógus. – Pedig nem kellene más, mint sok-sok szabad játék és beszélgetés anyával–apával. Az iskolakezdés előtt álló gyerekek nagyon beszédhibásak. Vajon miért? Mert az anya az egyik helyről a másikra cipeli őket, ahelyett, hogy beszélgetne velük. Nem tudnak együtt játszani, mert foglalt az egész napjuk. Rossz a ceruzafogásuk, mert nem matattak, nem gyurmáztak.

Ha kimarad az a kor, amikor hibázások tömkelegén keresztül magától fejlődhet a gyerek, mert különóráról különórára visszük, akkor többet ártunk, mint használunk.

– Azoknak a gyerekeknek, akik a társaikhoz képest lemaradtak valamiben, valóban szükségük van az irányított fejlesztésre. A többieknél érdemes megvárni, hogy ők maguk akarjanak különórára járni – folytatta ­Halvax Julianna. – Ne essünk abba a hibába, hogy a saját vágyainkat akarjuk beteljesíteni a gyermekünk által, mert akkor tele lesz frusztrációval. Ha elvisszük egy foglalkozásra, lehet, feltűnik, hogy átlag feletti valamiben, és elindulhat a tehetségfejlesztés, amiből – sok tényező teljesülése esetén – még valami átlag feletti is kialakulhat. Ezek a foglalkozások azonban akkor hasznosak, ha a gyerek örömét leli bennük, úgy érzi, hogy feltöltik, és nem fárasztják, terhelik.

Mielőtt a gyerek elkezd különórára járni, le kell ülni vele, és megbeszélni, hogy mit vállal és meddig. Tudatosítani kell, hogy amit egyszer elvállalt, azt végig is kell csinálnia, ugyanis az életben kitartónak kell lenni. Az elején esetleg nem érzi, hogy sikere lenne az adott tevékenységben, nem jelenti azt, hogy később sem lesz.

– Azt mondják, az a kiművelt ember, aki legalább egy idegen nyelven beszél, egy hangszeren játszik, és egy sportágat űz – tette hozzá a szakember. – Meg kell találni a megfelelő arányokat és azokat a lehetőségeket, ahol a gyerek feltöltődhet, és a képességeihez mért elvárásokkal találkozhat. Sopronban szerintem ezek adottak. Sok múlik a szülő teherbírásán, a család összetételén, gondolkodásán is.

Kapcsolódó cikkek

Felpezsdítik a diákéletet

Felpezsdítik a diákéletet

2024. 03. 20. | Madarász Réka

A Soproni Széchenyi István Gimnázium új diákelnöke csapatával – elődei lelkesedéséből és tapasztalataiból merítve – vág neki az előtte álló egy évnek....

Kicsi nagykövet lett…

Kicsi nagykövet lett…

2024. 03. 27. | Madarász Réka

A Magyarság KicsiNagykövete elnevezésű versenyen Katona Réka Johanna különdíjat érdemelt ki, és bekerült a mentorprogramba, ahol az idei versenyre kés...