Soproni Téma

Ingyenes közösségi hetilap  
Városi közlekedés két keréken
Tavasszal egyre többen pattannak két kerékre – a hagyományos biciklik mellett népszerűek az e-kerékpárok és a rollerek is. Fotó: Filep István

Szakmai egyeztetések: A tervek szerint jövő nyáron lépnek életbe az új KRESZ-szabályok

Városi közlekedés két keréken

| P. Horváth László | Panoráma

Sok a bizonytalanság az elektromos motorral rendelkező biciklik, rollerek kapcsán: vezetésükhöz kell jogosítvány, bukósisak? Hol és hogyan lehet velük közlekedni? – ezekre a kérdésekre kerestünk választ, illetve annak is utánajártunk, hogyan változik a KRESZ.

Mint arról lapunkban beszámoltunk (A járda a gyalogosoké!, Soproni Téma, 2021. április 14.), ahogy eljött a jó idő, a gyalogosok mellett mind több – pedállal és villanyárammal meghajtott – kerékpár, roller jelent meg a közutakon. Fontos az óvatosság és a szabályok betartása. A közlekedőnek azonban sokszor nincs egyszerű dolga, ha szeretne minden egyes előírást betartani.

A KRESZ vonatkozó része (289/2009. (XII. 18.) Korm. rendelet 28. § (2) bekezdés) szerint „a kerékpár olyan, legalább kétkerekű jármű, amelyet emberi erő hajt, és ezt legfeljebb 300 Watt teljesítményű motor segíti.”. Fontos, a kerékpár nem rendelkezhet gázkarral és indítógombbal. Az emberi erővel történő hajtásra az elektromos motor csak rásegíthet, és ez legfeljebb 25 kilométer/ óra sebességig működhet (326/2011. (XII. 28.) Korm. rendelet 2. melléklet). A pedálozás befejezése után a hajtásnak azonnal meg kell szűnnie. Amennyiben nem így történik, illetve a motor teljesítménye nagyobb, mint 300 Watt, akkor már segédmotoros kerékpárról beszélünk. Ennek vezetéséhez jogosítvány kell, valamint kötelező a bukósisak használata. A segédmotoros kerékpár jelenleg sem járdán, sem kerékpársávon, sem a lakott területen belüli kerékpárúton nem közlekedhet. Kizárólag az úttesten lehet vele haladni, maximum 40 kilométer/ órás sebességgel (KRESZ – A közúti közlekedés szabályai: 54. § Kerékpárok és segédmotoros kerékpárok).

Szót kell még ejtenünk az ugyancsak egyre népszerűbbnek számító elektromos rollerről is. Ez a jármű még nincs nevesítve a KRESZ-ben. Az ügyben Pintér Sándor belügyminiszter adott írásbeli tájékoztatást még 2019-ben (K/7930/1.): „Az elektromos rollert a hatályos szabályozás alapján, külön eltérő rendelkezés hiányában csak segédmotoros kerékpárnak lehet megfeleltetni. A rendőrség a jogszabályok alapján köteles eljárni.”.

Új KRESZ jövőre?

– Az elmúlt három évben folyamatosak voltak az egyeztetések a KRESZ módosításáról. Mostanra jutottunk el a munka végére – nyilatkozta a Soproni Témának Révész Máriusz, az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos. – A fő cél az volt, hogy tovább csökkenjenek a balesetek. Ezek száma európai összehasonlításban sajnos még mindig magas. A tervek szerint a módosítások jövő nyáron léphetnek életbe, de ezt megelőzően társadalmi vitára bocsátjuk a javaslatokat. A közlekedési tudatosságot erősítendő azonban már elkészült a tízéves gyerekek számára egy közlekedési kisokos. Ebből pedig majd vizsgát is tehetnek.

Révész Máriusz hozzátette: a módosítás előtt álló KRESZ-ben több olyan ajánlás is szerepel, amely a gyengébb közlekedőket védi. Ilyen például a kerékpárosok előzésekor előírt oldaltávolság. Az elképzelések szerint bevezetik a négyzet alakú táblával jelzett választható kerékpárutat is. Ennek lényege, hogy az engedélyezett útszakaszon a biciklisek nem a kerékpárúton, hanem – hogyha úgy döntenek – az autók mellett, a közúton haladhatnának.

Az elmúlt években számos elektromos közlekedési eszköz jelent meg, ezek használatát pedig szabályozni kell. Megtudtuk, az ezzel kapcsolatos változtatások lényege, hogy a huszonöt kilométer/ óra sebességig rásegítő és maximum háromszáz Watt teljesítményű elektromos motorral rendelkező kerékpárokra, rollerekre és más hasonló eszközökre alapvetően a kerékpárokra érvényes szabályok vonatkozzanak. 

Kapcsolódó cikkek