Soproni Téma

Ingyenes közösségi hetilap  
Sokszínű képzési paletta
Olyan képzést igyekszünk nyújtani, mellyel végzett tanulóink megállják a helyüket az életben – hangsúlyozta Kósa Éva igazgató

Iskolák az alapoktól a felsőfokig

Sokszínű képzési paletta

| Bertha Ágnes | Panoráma

Sopron iskolaváros: az alapfoktól a felsőoktatásig minden intézménytípus széles palettán képviselteti magát. Sorozatunkban a város iskoláit mutatjuk be, történelmüket, jelenüket és terveiket, valamint a diákok azt is megosztják az olvasókkal, miért is jó az adott intézménybe járni.

A Soproni Szakképzési Centrum Handler Nándor Szakképző Iskolájában jelenleg 960-an igyekeznek szakmájuk alapjait elsajátítani, közülük 650-en nappali tagozaton. – Iskolánkban öt képzési formában oktatjuk a középiskolás diákokat, illetve a felnőttoktatásban résztvevőket – tudtuk meg Kósa Éva igazgatótól. – Az építőipari ágazaton ácsokat, kőműveseket, burkolókat, festő–mázoló–tapétázókat és szárazépítőket, faiparon asztalosokat és faipari technikusokat, a szépészeten fodrászokat, kozmetikusokat és női szabókat képzünk.

A művészeti képzésben grafikusok és festők kerülnek ki az iskolából, valamint sikeres a gazdaságiinformatikus-képzés is. A felnőttoktatásban ugyanezek a szakmák szerepelnek, illetve a Soproni Gyógyközponttal együttműködve folyik felnőtt egészségügyi oktatás is. Igyekszünk figyelemmel kísérni a munkaerőpiac igényeit, ez alapján változtatjuk képzési struktúránkat. Oktatómunkánkat saját pszichológus, fejlesztőpedagógus is segíti.

Kósa Éva
Sok rendezvényt szervez az iskola, mellyel a képzési kínálatuk sokszínűségét tükrözi. Az alkotó diákok tárlatán valamennyi szakma tanulója bemutatkozik. Minden évben több száz szakközépiskolás és szakgim­nazista vesz részt a kétfordulós megyei nyelvi versenyen, valamint sok 8. osztályost vonz az informatikavetélkedő is. Tavaly indult a sikeres pályaorientációs kezdeményezés, mellyel Sopron és a környék 7. évfolyamosait célozzák meg: 2×2 technikaórára várják őket az iskola tanműhelyébe. Minden évben sikeres a divatgála, amelyet a közelmúltban rendeztek meg 25. alkalommal. Az idei tanévben 10 éves a művészeti képzés. Sikeres volt a „Mester és tanítvány” kiállítás, ahol volt és jelenlegi tanárok és diákok alkotásai voltak megtekinthetők. Kiemelkedő rendezvény a Szép mesterségek kezdete tárlat és a szakmai kiállítás is, amelyen a diákok szakmai remekeikkel szerepelnek.


– Legfőbb célunk a hagyományaink megőrzése, mindig a kornak megfelelően megújulva – tette hozzá Kósa Éva. – Folyamatos az iskola fejlődése: jelenleg a régi épület tetőcseréje folyik, emellett pedig az energetikai korszerűsítési pályázat megvalósítása is elindul az iskolában – ez utóbbi keretében megtörténik az ablakcsere, a fűtéskorszerűsítés, és napelemeket is helyeznek el az épületeken. Emellett a szakképzési centrum keretén belül pályáztunk egy nyelvi programra is. A terveink között szerepel a művészeti képzés bővítése a dekoratőr szakmával. Rövidesen elballagó osztályaink után jövőre négy szakgimnáziumi és három szakközépiskolai osztályt szeretnénk indítani.

A szakképzés alapjait a 19. századi vasárnapi rajziskolák jelentették, az iparostanoncok kezdeti gyakorlati képzése rövidesen kiegészült az elméleti oktatással is. Az építő- és faipari, valamint szépészeti, ruhaipari és fodrászoktatás 1952-ben költözött az intézmény jelenlegi – régebbi – épületébe, amelyet Handler Nándor tervezett – akárcsak a város több jelentős épületét –, az ő tiszteletére vette fel nevét az iskola 1994-ben. 1970-ben az új szárnnyal és a tornateremmel bővült, 1997-ben tíz tantermes új épületszárnyat emeltek, majd később beépítették a tetőteret és aula is készült. Az oktatási „paletta” pedig az informatikai és a művészképzéssel bővült, az utóbbi idén tízéves. 2015-től a megalakult Soproni Szakképzési Centrum tagintézménye.

Nagy Adrián 11.f

Azért választottam a Handlert, mert úgy hallottam, hogy megyei viszonylatban is nagyon magas itt a szak­oktatás színvonala, szépészeti képzés pedig egyedül csak itt van Sopronban. Az eltelt három évben sem csalódtam: az iskola nem egyhangú, változatos, itt mindenki az lehet, ami szeretne, a tanárok segítenek megtalálni a saját utunkat. Az idei tanévtől diákelnökké választottak a társaim – sőt az országos diákönkormányzat tagja is lettem –, így csapatommal próbáljuk fellendíteni a diákéletet.


Kapcsolódó cikkek