Soproni Téma

Ingyenes közösségi hetilap  
Sokoldalú kertészeti képzés
A Lippai-iskola képzései komoly fizikai munkával járó, költségigényes szakmák, de a diákok a bennük rejlő szépség felfedezésével elkötelezett szakemberekké válnak

Sokoldalú kertészeti képzés

| Bertha Ágnes | Panoráma

Sopron iskolaváros: az alapfoktól a felsőoktatásig minden intézménytípus széles palettán képviselteti magát. Sorozatunkban a város iskoláit mutatjuk be, történelmüket, jelenüket és terveiket, valamint a diákok azt is megosztják az olvasókkal, miért is jó az adott intézménybe járni.

Roth Gyula Erdészeti, Faipari, Kertészeti, Környezetvédelmi Szakgimnázium, Szakközépiskola és Kollégium Bánfalvi úti telephelyét mindenki Lippai-iskolaként ismeri a városban, ez a kertészeti képzés székhelye.


– A Lippaiban kétféle képzési rendszerben folyik az oktatás: a szakgimnázium 4+1 éves, itt tanulnak a parképítők és -fenntartók, a szakközépiskola pedig hároméves oktatást jelent a virágkötőknek és a szőlész–borászoknak – tudtuk meg Hoczek Lászlótól, a Roth-iskola igazgatójától. – Az előbbiben a szakmai érettségit követően a parképítők és -fenntartók technikusi képzésben is részesülnek, az utóbbiban a végzett diákjaink a 11. évfolyam után igyekeznek elhelyezkedni. Az esti tagozaton kétéves képzéssel – immáron ingyenesen – szerezhető meg a második végzettség.


Az iskola gyakorlati területe részben az intézményben, részben Jánostelepen található, itt egy gyümölcsösben gyakorolnak a kertészeti növendékek, illetve itt van egy szántójuk is. A szőlész–borász diákoknak van laboratóriumuk és tanpincéjük, ahol saját vizsgabort készítenek – a szürettől a pohárba kerülésig minden fázist önállóan végeznek. Az iskola kollégiuma, a kertészeti jellegű létesítmények, az üvegház, fóliasátor, a virágkötők gyakorlati terme, valamint az iskola tanboltja is a Bánfalvi úti bázis része.


– Az iskola létszámához mérten kiemelkedő eredményeket hoznak diákjainak a legtöbb versenyről, ahol elindulnak – tette hozzá Kuslics Ágnes kertészeti munkaközösség-vezető. – Az országos szakmai tanulmányi versenyeken parképítőink, virágkötőink és borászaink rendre érmes helyezésekkel szerepelnek, illetve kiváló eredményeik nyomán a vizsgáik alól részben mentesülnek. Kis létszámú osztályokban oktatunk, jelenleg egy 10. és egy 11. évfolyamos osztályban megosztva tanulnak a szakközépiskolai képzésben a virágkötők és a borászok, illetve parképítőink idén fognak végezni – a 4+1 éves szakgimnáziumi és a kétéves technikusi képzésben is. A megyében a virágkötő és -kereskedő hivatás bekerült a hiányszakmák közé, így diákjaink tanulmányaik alatt is ösztöndíjban részesülnek. Virágkötőinket már az iskolaidő alatt hívják üzletekbe dolgozni, sokszor álláshellyel várják őket a végzés után.

Ötvenedik születésnapját ünnepelte nemrégiben a Lippai-iskola, mely több évtizedig önálló intézményként folytatta a kertészeti képzést. Tíz évig tartozott a Dunántúli Agrárszakképző Központhoz, majd 2016 szeptemberétől a Földművelésügyi Minisztérium fenntartásában működő Roth-iskola bázisintézménye. Az iskola klasszikus képzéseit – virágkötő- és -kereskedő, parképítő és -fenntartó és szőlész–borász – a váltással megtarthatták, sőt, a közeljövőben szeretnék bővíteni sommelier képzéssel.

Török Vivien 10. osztály

Mielőtt idekerültem az iskolába, azt hittem, a virágkötészet a csokrok és a koszorúk elkészítését jelenti. Az elmúlt három évben azonban megtapasztaltam, mennyivel összetettebb ez a szakma. Nagyon szeretem az iskolában, hogy akin az oktatóink azt látják, hogy szereti a választott szakmáját, azt minden módon támogatják, hogy minél jobb eredményt érjen el, így versenyeken indulhat, egyéni foglalkozáson is segítik. Szeretem, hogy mindig élővirággal dolgozhatunk, és számos tanulmányi kiránduláson is jártunk, például a nagybani virágpiacon, a dekorációs nagykereskedésben; a borászok üzemlátogatáson voltak, a parképítők pedig faiskolákban és faiskolai börzéken szereznek tapasztalatot.

Kuslics Ágnes kertészeti munkaközösség-vezető és Török Vivien virágkötő tanuló

Kapcsolódó cikkek