Soproni Téma

Ingyenes közösségi hetilap  

Ne legyen fekete a „fekete péntek”!

| Cziráki Viktória | Panoráma

Egyre gyakrabban intézzük vásárlásainkat az interneten. A kényelmes ügyintézés azonban veszélyeket rejthet magában, ezért érdemes odafigyelni.

Az internetes vásárlás számos előnnyel jár: otthonról keresgélhetünk, lehetőségünk van az árak összehasonlítására, majd a megrendelést követően a futár házhoz hozza az árut. Mivel azonban nem látjuk élőben a terméket, ez a helyzet kockázattal járhat. Bár nem kell egyből a legrosszabbra gondolni, a rendelés során érdemes kellő körültekintéssel eljárni. Az internetes vásárlásnak alapvetően két fajtája van: történhet webshopokon vagy aukciós portálokon keresztül. A webshopokban a kereskedők általában új terméket árulnak, számlával, jótállással, míg az aukciós portálokon sok esetben használt termékek szerepelnek, számla és garancia nélkül. Emiatt az áruk alacsonyabb, de az ezzel járó esetleges kockázatot ajánlott szem előtt tartani.


Az online vásárlás legnagyobb kockázata, hogy a megrendelő megkapja-e a pénzéért a kiválasztott árut, illetve az érkezik-e és olyan minőségben, amit kiválasztott. A webshopokon és az aukciós portálokon keresztüli vásárlásoknál többnyire lehetőség van arra is, hogy a terméket személyesen vegyük át, és a helyszínen fizessünk. Ez a tranzakció legbiztonságosabb formája, hiszen a fizetés előtt megtekinthetjük a rendelt árut, és ha az nem az elképzelésünknek megfelelő, elállhatunk a vásárlástól. Aukciós portál esetében ennek lehetnek negatív következményei, ezért a licitálás előtt érdemes megfelelő tájékoztatást kérnünk a termékről, s amennyiben az nem felel meg a valóságnak, még mindig visszaléphetünk.


A termék személyes átvétele nem minden esetben megoldható, ilyenkor a postai út járható. A megrendelés előtt tájékozódjunk a jótállás felté­te­le­iről, a költségekről és a szállítás idejéről! Webshop esetében nézzük meg, hogy ki az oldal üzemeltetője! Ez lehet cég vagy magánszemély, de az oldalon mindenkor fel kell tüntetni a címet, az adószámot és a cégjegyzékszámot, illetve a csomagküldésre jogosító nyilvántartási számot. A webshopok és aukciós portálok használatához általában regisztráció szükséges, ilyenkor fontos a kért adatok (szállítási cím, e-mail, telefonszám) pontos megadása, hiszen ezek elengedhetetlenek a tranzakció sikeres lebonyolításához.

Kapcsolódó cikkek