Soproni Téma

Ingyenes közösségi hetilap  
Integráció élő társasjátékkal
A Tóth Antal EGYMI-ben 3-tól 20–22 éves korig végezzük a gyerekek fejlesztését, oktatását – hangsúlyozta Tscheki Katalin igazgató

Integráció élő társasjátékkal

| Bertha Ágnes | Panoráma

Sopron iskolaváros: az alapfoktól a felsőoktatásig minden intézménytípus széles palettán képviselteti magát. Sorozatunkban a város iskoláit mutatjuk be, történelmüket, jelenüket és terveiket.

A Tóth Antal Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola, Kollégium képzési rendszere fennállásának 115 éve alatt erősen megváltozott. A kezdetben hallássérültek oktatására létrehozott intézményben jelenleg a diákok többsége tanulási zavarokkal küzd: diszlexiás, diszgráfiás, figyelem- és magatartászavaros, valamint beszédfogyatékos, mintegy 15 százalékban pedig hallássérült, siket vagy nagyothalló. A képzés óvodáskortól a szakiskola elvégzésig tart – tudtuk meg Tscheki Katalin igazgatótól.

2013 óta jelentősen kibővült az iskola utazótanári hálózata: a résztvevő tíz pedagógus a tankerületben 280 gyermek integrált fejlesztéséért felel az óvodától a középiskoláig. A 43 fős empatikus, elfogadó tantestület mellett 9 nevelő és oktató munkát közvetlenül támogató kolléga és 5 fős technikai személyzet is segíti az iskola munkáját. Sikerüket jelzi, hogy a diákok 99 százalékban elvégzik a kárpitos OKJ-s képzést, az általános iskolát befejezők pedig mind továbbtanulnak középiskolákban, majd többen közülük felsőfokú végzettséget is szereznek.

Tscheki Katalin
Az intézményben tanuló gyerekek többsége rendszeresen sikerrel vesz részt városi, megyei és regionális versenyeken, rendszerint akkor is megállják a helyüket, ha többségi oktatási intézmények diákjaival mérkőznek meg. 32. éve rendezik meg nagy sikerrel az országos Hanyvári Pál Kommunikációs Emlékversenyt, amelyen ma már nemcsak a szegregáltan, de az integráltan tanuló hallássérült gyerekek is részt vesznek. Sikeres pályázatok is kötődnek a Tóth Antal EGYMI működéséhez: udvari mozgásfejlesztő játékokat szereznek be, továbbképzéseken vesznek részt a pedagógusok, érzékenyítő programot szerveznek szülőknek, gyerekeknek. Sikerrel pályáztak e-learning programokra magyar nyelv és irodalom, matematika és természetismeret tárgyakból – ezek eredményeit a többségi általános iskolákban is hasznosítani tudják –, valamint belső pályázaton német nyelvből.


– Létrehozunk egy kooperatív társasjátékot felsősöknek – tette hozzá Szála Renáta igazgatóhelyettes –, amelynek segítségével természettudományos és humán tantárgyak területén törekszünk az integrációra. Tervezünk egy élő társasjátékszobát, ahol különböző tantárgyak anyagát gyakorolhatják a gyermekek játékos formában, vagyis a szaktárgyi tudást igyekszünk ötvözni a játékos képességfejlesztéssel.


A sikeres pályázatok mellett további terveket is dédelgetnek a Tóth Antal EGYMI-ben: a mindennapos testnevelés órák helyszínéül és a tehetséges gyerekek fejlesztésére szeretnének felépíteni egy tornacsarnokot. Emellett pedig az eddigi kárpitos szakma mellett szeretnének a szakképzésbe egy új szakmát is behozni, a kifejezetten lányokat megcélzó gazdaasszonyképzést.


Tóth Antal 1903-ban alapította a Siketnémák Sopron vármegyei és Sopron városi Államilag Segélyezett Intézetét, amely az Uszoda utcai városi óvoda helyiségében kezdte működését. Az 1905–1906-os tanévben a Fövényverem utcai volt kaszárnyába, 1910-ben jelenlegi épületébe költözött az iskola, ahol már 8 osztállyal működött. 1974-től indult az intézményben a bentlakásos óvodai beszédfogyatékos csoport, amely 1996-tól alsó tagozatos, 2005-től felső tagozatos évfolyamokkal bővült. Az 1994–95-ös tanévtől az alapképzés kiegészült a 9–10. osztályokkal, ahol a 2003–2004-es tanévtől a kárpitos szakmát is elsajátíthatják a diákok.

Kapcsolódó cikkek