Cél: a sérültek fejlesztése

| Bertha Ágnes

Sopron iskolaváros: az alapfoktól a felsőoktatásig minden intézménytípus széles palettán képviselteti magát. Sorozatunkban a város iskoláit mutatjuk be, történelmüket, jelenüket és terveiket.

A Doborjáni Ferenc Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézményben jelenleg 110 értelmi sérült gyermek oktatásáért–nevelésért felelős a 29 fős pedagógus tantestület. Az ő munkájukat a hat gyógypedagógiai asszisztens és három kollégiumi felügyelő segíti. A másik két soproni gyógypedagógiai intézménnyel szemben a Doborjáni megyei beiskolázású. Ehhez szükséges a kollégium fenntartása, amelyben nemcsak a megyéből, de Sopronból is helyeznek el a város kérésére olyan gyerekeket, akiknél ezt a szociális helyzet indokolja.

– Az intézményben óvodától 23 éves korig, a szakiskolai tanulmányok befejezéséig folyik a fiatalok fejlesztése – tudtuk meg Krutzlerné Szarka Tünde igazgatótól. – Így adott a lehetőség, hogy az egyes „lépcsőfokokat” egymásra építve a kollégák közösen dolgozzák ki és valósítsák meg a fejlesztési tervet. Az óvoda fő feladata a szocializáció és az iskolára való felkészítés, az általános iskolában a szakértői bizottság javaslata alapján történik a fejlesztés. Egyedülálló a napközis ellátás, valamint az utaztatás biztosítása: az általános iskolába naponta bejáró diákok felnőtt kísérettel buszoznak reggel és délután. A szakiskolában négyféle szakmai képesítést szerezhetnek diákjaink: szobafestő, konyhai kisegítő, parkgondozó és népi szőnyegszövő. A jobb képességű diákok OKJ-s komplex szakmai vizsgát tesznek, a súlyosabb fokban sérültek iskolai tanúsítványt kapnak. A halmozottan sérültek fejlesztése apró lépésekben, de megtapasztalhatóan folyik. Jól működik az utazótanári hálózat: egy kollégánk teljes óraszámban látja el a Lackner-iskola SNI-s tanulóinak fejlesztését – sikeresen.

Az oktatás mellett nagyon fontos a szabadidő hasznos eltöltésére irányítani a gyerekeket, ennek érdekében olyan hagyományos programokat szerveznek, mint az egészség-, sport-, gyereknap, az őszi tárlatra való készülődés, a Föld napja, az ádventi időszakban a barkácsolás, fellépés a városi rendezvényeken, tavasszal a kulturális találkozóra való készülődés és szereplés. Rendszeresen részt vesznek a diákok a tanulásban és értelmileg akadályozottak részére megszervezett tanulmányi versenyeken, illetve olyan sportvetélkedőkön, ahol a többségi iskolákba járó gyerekekkel közösen méretik meg magukat, és kerülnek ki győztesként például az atlétika vagy a foci területén. Az iskola minden évben vállalja a komplex tanulmányi verseny megyei döntőjének megrendezését.

A Soproni Tankerületi Központ mint fenntartó pályázott épületfelújításra, amely érinti a kollégiumi szárnyat és a napelemes rendszer kiépítését is.

– Továbbra is arra törekszünk, hogy magas színvonalon folyjon tovább a gyerekek fejlesztése – tette hozzá Krutzlerné Szarka Tünde –, ennek érdekében vállalnánk a jövőben az autista gyerekek foglalkoztatását, amelyre komoly igény van a városban. A gyógypedagógus kollégák kidolgozták az Erdei Autista Központ terveit, amely az óvodából kilépő autista gyerekek számára biztosít fejlesztést. Kollégáim nagy része szakirányú diplomaszerző képzésben vesz vagy vett részt, így a jövőben még nagyobb óraszámban biztosítjuk a logopédiai és mozgásfejlesztő foglalkozásokat is.

1950. október 6-án az államosított volt domonkos rendház épületében kezdődött meg az enyhe vagy középfokban értelmi sérült gyerekek oktatása–nevelése; az intézmény első igazgatója Doborjáni Ferenc volt, iránta való tiszteletből vette fel az iskola 1995-ben a nevét. A dr. Manninger Vilmos sebészprofesszor birtokán működő erdei iskola 1968-ban lett az intézmény kihelyezett részlege, majd ehhez kapcsolódva épült fel 1993–95-ben a területen az akkori Doborjáni Ferenc Nevelési–Oktatási Központ. 2011-től a kezdetektől meglévő gyermekotthoni részleg levált az iskoláról, azóta külön fenntartó alatt működik.

Teljes verzió