Soproni Téma

Ingyenes közösségi hetilap  
A városépítő mérnök utcája
Az Ágfalvi úti lakótelepen található a Wälder József utca. Nemcsak közterületet neveztek el az egykori főmérnökről, hanem az egyik rangos városi elismerést is. Fotó: Filep István

Híres soproniak nyomában: Wälder József készítette a városrendezési tervet

A városépítő mérnök utcája

| Etzl Edgár | Panoráma

Tudja, hol van a Thurner Mihály utca? Vajon kiről nevezték el a Károly-magaslati utat? És ki volt István bíró? Sorozatunkban nevezetes soproni utcákon kalandozunk.

Az Ágfalvi úti lakótelep kertvárosias övezetében, az Erdei malom köz és a Friedrich Károly utca között húzódik a 300 méter hosszú, északkeleti irányban lejtős Wälder József utca. A szakaszt a város nagyhatású főmérnökéről nevezték el 1997-ben.

Wälder József 160 évvel ezelőtt, 1862. március 13-án született Nagybecskereken. Édesapja, János asztalosmester volt, nagybátyja, Wälder Gyula pedig építész. A fiatal Wälder Zürichben, Európa egyik legfontosabb műszaki főiskoláján végezte tanulmányait, diplomatervét csatornázási témából írta.

1886-tól Sopronban és Sopronnak élt, a város tiszti főmérnökeként dolgozott. Hivatali ideje alatt számos jelentős építkezés történt. 1898-ban készült el a Honvéd Főreáliskola, ami ma a Soproni Egyetem főépülete. A Tűztorony mellett a régi városháza elbontása után 1896-ra, a honfoglalás millenniumára adták át a napjainkban is álló, eklektikus stílusú városházát.

Teret engedett a szecessziónak: hivatali ideje alatt ebben a stílusban újult meg a színház 1909-ben, 1910-ben pedig az kórház építését is elkezdték, ami egyben városunk első vasbeton épülete is.

Az élete legnagyobb munkájának számító, városrendezési tervet 1905-ben készítette el. Hazánk első egységes településszabályozási tervében nyolc kerületre osztotta Sopront. Mindegyikhez beépítési övezetet és templommal, oktatással, valamint egészségügyi ellátással rendelkező központot javasolt. A dokumentum hosszú ideig meghatározta a város fejlődését, ez ma főleg az alsólövéreki családi házas övezetben tükröződik vissza. Tervében szerepelt a Mátyás király utca domonkos templom melletti áttörése is. Az egykor ott található Tschurl-házon 1924-ben gyalogosan már át lehetett járni, 1938-ban pedig teljesen elbontották, ezzel az autós forgalom számára is szabaddá tették az utat.

Nem minden elképzelése vált valóra. Tervei szerint a város nagy részét családi házak alkották volna. A töltésre emelt központi pályaudvar alatt tizenhat közúti aluljáró biztosította volna a forgalmat, a sínek pedig csak a városhatáron kívül ágaztak volna el. A Deák tér délkeleti végébe tervezett színházépület sem készült el.

A főmérnök 1913. december 26-án hunyt el Sopronban. Egykori munkahelye, a városháza falán 1998-ban helyezte el emléktábláját a Soproni Városszépítő Egyesület.

(Írásunkhoz a Széchenyi István Városi Könyvtár weboldalán és az Aranykönyvben elérhető információkat használtuk fel.)

Az utcasorozatban megjelent írásokat ezen a linken gyűjtöttük össze.

Kapcsolódó cikkek