Biztos pont az egyetem

Felc: Az intézmények kutatási-fejlesztési és képzési szolgáltatóvá kell válnia Lezárult a felsőoktatási felvételi jelentkezési határideje.  


Bővebben...

Uniqa: nem adják fel

Élne az utolsó eséllyel az Uniqa Sopron: Sterbenz László tanítványai szerda este (lapunk megjelenése után) a francia Lille Metropole otthonában még elérhetik a továbbjutást érő hatodik helyet a csoportban.


Bővebben...

Minden családhoz eljuttatják

Elkészült Sopron 2017. évi eseménynaptára   Elkészült és hamarosan minden soproni családhoz (és a környező településeken élőkhöz is) eljuttatják Sopron 2017. évi eseménynaptárát. A jól szerkesztett kiadvány bőséges válogatást nyújt a város kulturális és sporteseményeiből, a gyermekrendezvényekből.


Bővebben...

Folytatódik a Modern Városok program

Közel 2 milliárd forint a belvárosi utcák felújítására Február 27-én megkezdődik a belvárosi utcák, terek burkolatainak felújítása, a közvilágítás korszerűsítése. Először azonban a vízi közművek rekonstrukciójára kerül sor. A munkálatok 2018. szeptemberéig tartanak.


Bővebben...
01234

Városi hírek

Repülőgép-légcsavar a síron

Pluzsik Tamás

 

Sopron Megyei Jogú Város kérelmére, a család és Hegedűs Elemér helytörténész támogatásával a Nemzeti Emlékhely és Kegyeleti Bizottság úgy döntött, hogy vitéz nemes Molnár László hadnagy sírhelyét a sopronbánfalvi hősi temetőben „A” kategóriában a nemzeti sírkert részévé nyilvánítja.

 A temető alsó bejáratánál lévő sírt sokan ismerik, de ki is volt valójában Molnár László hadnagy, akinek édesapja tervezte végső nyughelyét lezuhant repülőgépének légcsavarja díszíti?

Nagykőrösön született 1921-ben. Felmenői több nemzedéken keresztül katonák voltak, ezért már gyermekkorától kezdve ő is annak készült. Huszonegyedik születésnapját követően avatták hadnaggyá, és rá egy évre került a keleti frontra. 1943 augusztusában repülte első bevetését, majd ez év végéig nyolc légi győzelmet ért el, így talán érthető, hogy bajtársai az Oroszlán becenevet adták neki, melyhez hamarosan a Paszulyos vulgo is társult, ugyanis az egyik bevetéséből visszatérvén gépét a reptér közelében egy babföldön tette le. 

1944. január 8-a nemcsak Molnár László, de a magyar vadászrepülés történetének is az egyik legdicsőségesebb napja: 68. bevetésén négy igazolt légi győzelmet aratott. Két hónappal később, 113 bevetéssel és 18 légi győzelemmel a háta mögött hazatért, hogy tapasztalatával, bátorságával szülőföldje légteret védje. 

Éppen 23. születésnapján alakult meg a máig legendás 101-es Puma vadászosztály, melyen belül az időközben Magyar Érdemrend Lovagkeresztjével kitüntetett fiatal pilótát a 101/3. Drótkefe századhoz vezénylik, ahol megkezdi harcát az egyre nyomasztóbb légifölénybe kerülő amerikai nehézbombázok és vadászok ellen. 

„Drága jó Szüleim! A július 30-án kelt levelet megkaptam, amelyet köszönök. A levél keltje napján volt a 125. bevetésem, amelyen az osztályt vezetve két alkalommal szembe támadtam egy kb. 50–60 négymotoros bombázóból álló köteléket és rajommal két négymotorost kilőttem! Bele kellene egyszer a bíráknak is ülni a mi gépeinkbe és szembetámadni egy kis köteléket, mondjuk 50–60 darab négymotorost, amelyből legkevesebb 360 darab gépágyú ontja szembe percenkint 1.200 lövéssel a halált, akkor majd megtudnák, mi is az igazi harc! Egy félperces támadásnál 24.600 gépágyú tölténynek repül szembe az ember… A mielőbbi viszontlátásra szerető fiúk” – írja utolsó levelét szüleinek.

Utolsó bevetését 1944. augusztus 7-én repülte, mely az osztály fekete napja volt. Vas megye légterében, a Rába fölött, nyolcezer méter magasan találkoztak szembe a Szilézia felé tartó, nehézbombázókat védő Mustangokkal, melyek közül az egyik súlyosan megrongálta a gépét. A tapasztalt pilóta zuhanásban próbálta meg kivonni magát a harcból, de amikor kis magasságban egyenesbe tudta hozni a gépét, egy Mustang újra lőni kezdte. Sikerült elhagynia égő repülőjét, de semmibe véve az írott és íratlan hadibecsületet és hadijogot, az ejtőernyőn függő védtelen pilótát szitává lőtték. 

A helyszínt, ahol gépe a Káld melletti erdőbe zuhant, ma is Pilóta-dombnak nevezik. Az összesen 132 bevetésen, 25 légi győzelmet arató vitéz nemes Molnár Lászlót 1944. augusztus 14-én temették el sopronbánfalvi hősi temetőben.

 

A hősi temetőben: Molnár László hadnagy végső nyughelyét lezuhant repülőgépének légcsavarja díszíti Fotó: Pluzsik Tamás

 

Molnár László hadnagy Fotó: A Bencsik család archívumából

 

Kövesse nyomon programjainkat